Polska

Trauma i Sacrum

Datowanie
1998
Typ obiektu
Fotografia
Technika
fotografia barwna
Wymiary
30 x 40
Data nabycia
1999
Nr katalogowy
282

Interpretacja

W latach 70. XX wieku artysta współtworzył Warsztat Formy Filmowej, awangardową grupę, która badała w swoich realizacjach medium filmowe (należeli do niej także m.in. Wojciech Bruszewski, Antoni Mikołajczyk, Józef Robakowski, Ryszard Waśko, Zbigniew Rybczyński). W 1980 roku artysta doznał religijnego nawrócenia, a jego sztuka stała się uduchowiona. Sam tak opisuje własną biografię: „Paweł Kwiek. 1971–1980, świecki artysta awangardowy, 1980 – nawrócenie, 1980–2004 uprawia sakralną sztukę awangardową, 1991–2002 – pięciokrotna hospitalizacja psychiatryczna, kilka psychoduchowych śmierci i zmartwychwstań”.
Fotografia to przykład ogromnej wrażliwości artysty, dostrzegającego metafizykę w pozornie zwykłych, codziennych sytuacjach.

Bibliografia

– kat. wyst. „Wobec Apokalipsy. Pocałunek śmierci”, 1999, Galeria Bielska BWA, Bielsko-Biała; reprod. s. 28
– Kolekcja Sztuki Galerii Bielskiej BWA [album], red. i oprac. G. Cybulska, Galeria Bielska BWA, Bielsko-Biała 2011, ss. 97, 228
– folder „Pokaz 4.” (2). Kolekcja Sztuki Galerii Bielskiej BWA, Galeria Bielska BWA (23.06–28.08.2016)
– „Relacje_Interpretacje” Kwartalnik ROK w Bielsku-Białej, Nr 3 (43), wrzesień 2016, wersja papierowa i internetowa), (3) wewnętrzna strona okładki
– kwartalnik „Artluk”, 2 (35), 2016; wersja papierowa i elektroniczna, s. 76

Wystawy

1999 – „Wobec Apokalipsy. Pocałunek śmierci”, Galeria Bielska BWA, Bielsko-Biała; reprod.: kat. wyst., s. 28
2016 – „Pokaz 4.” Kolekcja Sztuki Galerii Bielskiej BWA, Galeria Bielska BWA (23.06–28.08.2016)