Polska

Vajra z cyklu Angkor - Moc mieszka w kamieniach i drzewach

Datowanie
2008
Typ obiektu
Fotografia
Technika
fotografia
Wymiary
90 x 60
Data nabycia
29.03 2009
Nr katalogowy
393
Wysłuchaj audiodeskrypcji

Interpretacja

Vajra – fotografia wykonana w Świątyni Ta Prohm w Angkorze w 2005 roku.
Wadźra – najbardziej inspirujące drzewo w buddyjskiej świątyni Ta Phrom. Symbol mocy dla Tybetańczyków, buddystów, wyznawców hinduizmu oraz dla autorki fotografii. W Tybecie słowo „wadźra” zostało przetłumaczone jako „dordże”, co dosłownie znaczy „Pan Kamieni“. Z sanskrytu tłumaczone jako błyskawica, diament, maczuga – oznacza szlachetność, czystość, odporność na zło, niezniszczalność.
Kształt wadźry działa jak akumulator oczyszczającej energii, która ma moc ochrony przed złem, „przecina” ignorancję i iluzję.
W mitologii indyjskiej – „wadźra” oznacza coś niezniszczalnego, pierwotnie była to nazwa broni Indry, wykuty z żelaza grom o tysiącu ostrzy. Ma on siedem cech, które odpowiadają sposobowi, w jaki opisuje się w buddyzmie wrodzoną naturę Buddy.
Wadźra – 1) jest nie do przecięcia, 2) niezniszczalna, 3) prawdziwa, 4) solidna, 5) stabilna, 6) nie daje się powstrzymać przeszkodom, 7) jest niepokonana.
W buddyzmie tantrycznym – symbolizuje jedność pomiędzy dwoma przeciwnościami, świetlistością (oświeceniem) i pustką. W buddyzmie tybetańskim jest przedmiotem rytualnym symbolizującym radość i współczucie. Podczas odprawiania ceremonii, trzymana jest w prawej dłoni lamy.

Wystawy

2008 – Ewa Saj – „Moc mieszka w kamieniach i drzewach”, Galeria Bielska BWA, (7.01–3.02.2008).

Audiodeskrypcja

Czarno-biała fotografia Ewy Saj o tytule „Vajra" – "Angkor" z cyklu "Moc mieszka w kamieniach i drzewach”.
Powstała w 2008 roku.
Wysokość 90 cm, szerokość 60 cm

Zbiory Galerii Bielskiej BWA

 

Po ukazanej z dołu, lekko z prawej, narożnej części parterowej fasady dawnej świątyni, od ziemi po niski dwuspadowy dach kryty dachówką, wiją się masywne, przeplatające się korzenie, wrastające w wysoki, przekrzywiony na prawo pień bezlistnego drzewa. Umieszczone w centrum kompozycji drzewo rośnie na szczycie najwyższego spadu dachu. Jego dwa rozgałęziające się konary, gałęzie i drobne gałązki, zarysowują się na tle nieba. Na nim, pomiędzy gałęziami rozpływają się pojedyncze, postrzępione, białe obłoczki. Nieco dalej z lewej, fragment pnia i gałęzi drugiego bezlistnego drzewa. Padające z prawej ostre światło konturuje grzbiety gałęzi drzewa rosnącego na świątyni, ślizga się po konarach, uwypukla ich załamania, spływa po chropowatym pniu, wyłania się na korzeniach i zatapia w cieniach między nimi. Pomiędzy korzeniami, w fasadzie dwie jasne plamy wejść prowadzących na przestrzał – z lewej, drugie po środku obramowane korzeniami. Za narożnikiem z prawej, w bocznej ścianie biegnącej lekkim skosem w prawo, wypełnione cieniem kolejne wejście do świątyni.

Fotografia została wykonana w jednej ze świątyń nazywanej Ta Prohm, w kompleksie świątynnym Angkor znajdującym się w prowincji Siem Reap w Kambodży. Świątynia zbudowana została w 2. poł. XII i XIII wieku. Jest to jedna z najczęściej odwiedzanych atrakcji kompleksu Angkor, głównie ze względu na malownicze połączenie masywnych korzeni drzew porastających ruiny świątyni w środku dżungli.

Ewa Saj urodziła się w 1971 roku w Tarnowie. Jest absolwentką Wydziału Nauk Społecznych Akademii Pedagogicznej w Krakowie. Jej pasją są podróże i fotografia. Swoje prace wystawiała w galeriach krajowych i zagranicznych.

Powiązane obiekty

Ewa Saj

Cisza z cyklu Angkor - Moc mieszka w kamieniach i drzewach

Zobacz »

Ewa Saj

Magiczne Miejsce z cyklu Angkor - Moc mieszka w kamieniach i drzewach

Zobacz »

Ewa Saj

Dziedziniec - Świątynia Ta Prohm. Angkor – Moc mieszka w kamieniach i drzewach

Zobacz »