Polska

I. i L. z cyklu Genderqueer

Datowanie
2007
Typ obiektu
Obraz
Technika
olej, płótno
Wymiary
190 x 190
Data nabycia
15.09.2009
Nr katalogowy
400
Wysłuchaj audiodeskrypcji
Dodatkowe informacje

Grand Prix Biennale Malarstwa Bielska Jesień 2007

Interpretacja

Ogromny portret dwóch kobiet z przyczepionymi wąsami, w czapkach bejsbolówkach, na których widnieją wyraziste symbole: logo producenta odzieży oraz znak wykorzystujący symbolikę brytyjskiej flagi – krzyża św. Jerzego. Obraz naturalistycznie oddaje szczegóły twarzy i ubrań modelek, przejścia kolorystyczne są wyraźnie rozgraniczone, nie ma miękkiego modelunku, dominują kontrasty między mocniej i słabiej oświetlonymi fragmentami ciała.
Termin „genderqueer” pojawił się w Ameryce w drugiej połowie lat 90. XX wieku. Określał ludzi, którzy sprzeciwiali się podziałowi na dwie wykluczające się i przeciwstawne kategorie płciowe. Byli zdania, że „mężczyzna” i „kobieta” to pojęcia skonstruowane przez kulturę na jej własny użytek. A stereotypy w nie wpisane są narzędziem dyskryminacji. (za: Ada Petriczko, Genderqueer: Nie ona. Nie on. Osoba, Wysokie obcasy,  3.10.2015).  

Bibliografia

– 38. Biennale Malarstwa „Bielska Jesień 2007” [kat.wyst.], red. G. Cybulska, B. Swadźba, Galeria Bielska BWA, 2007; reprod.: s. 15
– reprod.: „Relacje–Interpretacje”, nr 4/2007, wewn. str. okładki
– reprod. “Format”nr 53, 2007, s. 58
– Lokomotywa. Wpływ kultury na rozwój lokalny [książka], red. A. Smalcerz, Galeria Bielska BWA, Bielsko-Biała 2011, repr. s. 100
– Kolekcja Sztuki Galerii Bielskiej BWA [album], red. i oprac. G. Cybulska, Galeria Bielska BWA, Bielsko-Biała 2011, ss. 86, 88-89, 225
– Kartka pocztowa z reprodukcją pracy, nakład 250 szt., wyd. Galeria Bielska BWA, 2013

Wystawy

2007 – 38. Biennale Malarstwa „Bielska Jesień 2007”, Galeria Bielska BWA, Bielsko-Biała; Grand Prix
2007 – „Jeune Création Européenne, New Talents in the European Art Scene”, Théâtre de Montrouge, Montrouge, France
2008 – „Genderqueer” (under construction), Otwarta Pracownia; reprod.: kat. wyst., s. 11
2008 – „Becoming”, wystawa indywidualna, Galeria Bunkier Sztuki; reprod.: kat. wyst., s. 104
2009 – „Becoming”, wystawa indywidualna, Galeria Bielska BWA, Bielsko-Biała
2010 – „50 obrazów”, Galeria Bielska BWA, Bielsko-Biała
2011 – “Carpe diem” wystawa dzieł z Kolekcji Sztuki Galerii Bielskiej BWA, Apartamenty Sfera, Bielsko-Biała

Audiodeskrypcja

Dwie wąsate kobiety w ujęciu do ramion na białym tle. Kobieta z lewej w biało-czarnej czapeczce z daszkiem i w czarnej koszulce polo, cofnięta tuż za ramię kobiety z prawej, zbliżonej ku nam w czerwonym t-shircie i czarnej czapeczce z daszkiem. Ich ramiona od zewnątrz znikają za bocznymi krawędziami. Ich włosy zaczesane do tyłu. Nad ustami przyklejone czarne, szczeciniaste wąsy. Czubek czarnej czapki kobiety z prawej ucięty górną krawędzią. Spód daszka żółty. Na froncie czapki biały napis firmy: "Lee". Twarz zwrócona w naszą stronę. Od prawej mocno oświetlona, lewą część spowija lekki półcień. Migdałowe oczy ciemnozielone, długi nos. Pod wąsami zarysowane fioletoworóżowe wargi łączące się prostą linią. Na szyi mocnymi kreskami oddane żyły i bruzdy. Czapka drugiej kobiety biała o czarnych bokach. Na krawędzi białego daszka ozdobna czarna fastryga. Front czapki zdobi herb z flagą Anglii i napisem England. Owalna, oświetlona twarz zwrócona w naszą stronę. Oczy niebieskie, nos i policzki zaróżowione. Na brodzie krostki. Pod wąsami zarysowane jasnoróżowe, wąskie, zaciśnięte usta. Portret namalowany jest w konwencji realistycznej, przypominającej fotografię.