Polska

Odlot doktora Kopcia

Datowanie
1984
Typ obiektu
Fotografia
Technika
kopciogram 4/5, fotografia
Wymiary
135 X 133
Data nabycia
01.04. 2011
Nr katalogowy
618

Opis

Wydruk fotograficzny, czarno-biały, zakomponowany w kole umieszczonym na kwadratowym  czarnym polu. Przedstawia przeskalowany obraz smug sadzy pozostawionej na szkle przez palący się ogień. Ukazuje nieregularne rozświetlone plamy skontrastowane z czarnymi formami w kształcie języków.

Interpretacja

Wielkoformatowa fotografia w odkrytej przez artystę technice kopciogramu. Polega ona na okopceniu szklanej szybki sadzą z palącej się świeczki, a następnie zanurzeniu jej w wodzie. Powoduje to powstanie zacieków i przesuwanie się warstw sadzy, co artysta w pewien sposób kontroluje, obracając szybkę w różne strony. Po wyschnięciu szybka staje się negatywem, z którego powstają odbitki

Bibliografia

– Kolekcja Sztuki Galerii Bielskiej BWA [album], red. i oprac. G. Cybulska, Galeria Bielska BWA, Bielsko-Biała 2011, ss. 186, 187, 257
– folder „Pokaz 4.” (2). Kolekcja Sztuki Galerii Bielskiej BWA, Galeria Bielska BWA, (23.06-28.08.2016); reprodukcja pracy s. 1, 2, 4, 8
– „Pełna Kultura” Bielski Magazyn Aktualności, sierpień, 2016, s. 9
– Magazyn Samorządowy „W Bielsku-Białej”, 16/2016, ostatnia strona (okładka)
– „Relacje_Interpretacje” Kwartalnik ROK w Bielsku-Białej, Nr 3 (43), wrzesień 2016, wersja papierowa i internetowa), (2, 3) wewnętrzne strony okładki
– kwartalnik „Artluk”, 2 (35), 2016; wersja papierowa i elektroniczna, s. 75

Wystawy

2010 – “Jerzy Wroński – obrazy-reliefy, akwarele metamorficzne, kopciogramy”, Galeria Sztuki Współczesnej BWA, Katowice 2010
– “Ignis mutat res. Wystawa prac Jerzego Wrońskiego”, Galeria Centrum, Nowohuckie Centrum Kultury, Kraków 2016
– „Pokaz 4.” Kolekcja Sztuki Galerii Bielskiej BWA, Galeria Bielska BWA, (23.06-28.08.2016)