Polska

Chwila, w której kwaśnieje mleko

Datowanie
1984
Typ obiektu
Obraz
Technika
olej, płótno
Wymiary
92,5 x 92,5
Data nabycia
04.09.2014
Nr katalogowy
823
Wysłuchaj audiodeskrypcji
Dodatkowe informacje

Złoty medal na XXI Ogólnopolskiej Wystawie Malarstwa Bielska Jesień ’84

Opis

Obraz w konwencji realizmu magicznego. Kompozycja w tonacji ugrowo-turkusowej podzielona poziomo – lekko po ukosie – na dwie strefy: górną w turkusach, na której unoszą się delikatne przeźroczyste pęcherze oraz dolną w odcieniach oranżu, ugru i brązów. Na jej tle znajduje się kilka nieregularnie rozmieszczonych wrzecionowatych form w kolorze brzoskwiniowym, największa z nich jest u dołu po lewej stronie obrazu.

Interpretacja

Lekko unoszący się horyzont dzieli obraz na dwie niemal równe połowy: błękitną górę i żółty dół. Półprzeźroczyste, połyskujące w ukrytym za brzegiem obrazu świetle, obłe kształty wypełniają część górną. Na żółtej ziemi podobnych form jest nieco mniej; zgodnie z logiką tego odrealnionego świata przybierają kolor żółty, są mniej przejrzyste, być może wynurzają się z podłoża. Jedna z żółtych form jest nieproporcjonalnie duża, początek ma gdzieś poza krawędzią obrazu, z niej wyrasta kolejny żółty bąbelek, jak mały balonik. W stronę małego żółtego bąbelka zmierza, jakby przyciągany, bąbelek niebieski. Czy się za chwilę połączą? Czy to jest ta chwila – jak chce autorka obrazu – w której kwaśnieje mleko?

Bibliografia

– Kat. wyst. „XXI Ogólnopolska Wystawa Malarstwa Bielska Jesień ’84”, BWA, Bielsko-Biała, s. 13
– Kat. wyst.: Bielska Jesień 1962–1987. Ogólnopolska Wystawa Malarstwa, wystawa laureatów, BWA, Bielsko-Biała, 1988, s. 49
– „Pełna Kultura. Bielski Magazyn Aktualności” nr wrzesień 2015, str. 11
– portal LOT Beskidy (dostęp 4.09.2015): http://www.visitbielsko.pl/prace-laureatow-bielskich-jesieni-w-kolekcji-sztuki-galerii-bielskiej-bwa...

Wystawy

1984 – XXI Ogólnopolska Wystawa Malarstwa Bielska Jesień ’84, BWA, Bielsko-Biała
1988 – Bielska Jesień 1962–1987. Ogólnopolska Wystawa Malarstwa, wystawa laureatów, BWA, Bielsko-Biała, 1988

Audiodeskrypcja

Nad szarym błękitem od góry, i nad łączącym się z nim skośnie piaskowym brązem wypełniającym prawy dolny róg obrazu, unoszą się organiczne pęcherzyki o różnych kształtach. Od lewej, barwne powierzchnie i pęcherzyki rozjaśnia światło, ożywiając ich kolory. Ich odcienie po prawej ciemniejsze. Pęcherzyki w górze przezroczyste, błękitne, od podłużnych, poziomych po prawej, do okrągłych z lewej. Jeden z okrągłych pęcherzyków swym błękitnym odcieniem wtapia się w piaskowobrązową część, przerywając jej równy horyzont. Nad nią nieregularnie, beżowe pęcherzyki. Z prawej sześć kropli o wydłużonych kształtach. Z lewej dwie mniejsze oraz jedna płaska, szersza, różowobeżowa o kształcie płatka róży. Unosi się tuż przy dolnej krawędzi nad piaskową powierzchnią, z prawej kładąc na niej swój cień. Jej dolny brzeg delikatnie rozmywa się. Na jej powierzchni z prawej, cień dotykającej ją od góry beżowej kropli. Cień wokół nich przechodzi w ciemnoróżową plamę. Wnętrze beżowej kropli od lewej rozświetlone promieniem światła. Obraz został stworzony w konwencji realizmu magicznego. Tematykę prac Teresy Sztwiertni stanowi na pozór zwyczajny świat, który jednak odbiega od normalności. W kontrastach światła, w zestawieniach tajemniczych przedmiotów i nieznanych form wyczuwa się dziwne napięcia. Obrazy zaskakują tajemnicą, realizm miesza się w nich z fantazją. Obraz został nagrodzony Złotym Medalem i Nagrodą Ministra Kultury i Sztuki w 1984 roku w XXI Ogólnopolskiej Wystawie Malarstwa „Bielska Jesień ’84”, organizowanej przez Biuro Wystaw Artystycznych w Bielsku-Białej (obecnie Galerię Bielską BWA).