Polska

Zagrożenie środowiska III

Datowanie
1977
Typ obiektu
malarstwo, obraz
Technika
olej, pleksi
Wymiary
55 x 74
Data nabycia
04.09 2014
Nr katalogowy
824
Wysłuchaj audiodeskrypcji
Dodatkowe informacje

Złoty Medal i nagroda Ministra Kultury i Sztuki, a także Srebrna Paleta – nagroda specjalna Wojewódzkiej Rady Narodowej w XV Ogólnopolskiej Wystawie Malarstwa „Bielska Jesień ’77”, BWA, Bielsko-Biała.
Zakup dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z programu „Kolekcje” w 2014 roku.

Opis

Obraz ukazujący syntetyczny pejzaż na granicy abstrakcji, w tonacji ciemnych brązów i złamanych turkusów z dominantą czerwieni. Kompozycja podzielona na trzy horyzontalne pasy: dolna, najszersza część w tonacji ciemnych brązów z wyrazistym pionowym elementem szer. 2,5 cm w kolorze jaskrawej czerwieni, środkowa część – najwęższa – szer. ok. 5 cm w ciemno-turkusowej barwie oraz trzecia strefa w jaśniejszym szaro¬błękitnym kolorze malowana z wyraźnymi zaciekami. Na wysokości styku błękitu z czerwonym elementem strefa nieba bardzo rozjaśnia się, tworząc iluzję przestrzeni.

Bibliografia

– kat. wyst. „XV Ogólnopolska Wystawa Malarstwa „Bielska Jesień ’77”,  Pawilon Wystawowy BWA, Bielsko-Biała, s. 15
– Kat. wyst.: Bielska Jesień 1962–1987. Ogólnopolska Wystawa Malarstwa, wystawa laureatów, BWA, Bielsko-Biała, 1988, s. 37;
– Kuskowski – malarstwo / painting, wydawnictwo Fundacji im. Stanisława Kuskowskiego, Nowy Targ, 1996, s. 19.

 

Wystawy

1977 – XV Ogólnopolska Wystawa Malarstwa „Bielska Jesień ’77”, Pawilon Wystawowy BWA, Bielsko-Biała
1988 – Bielska Jesień 1962–1987. Ogólnopolska Wystawa Malarstwa, wystawa laureatów, BWA, Bielsko-Biała.

Audiodeskrypcja

Trzy poziome pasy z dolnym najszerszym i środkowym najwęższym w zmieniających się od dołu tonacjach – od ciemnych plam brązów, poprzez turkus przytłumiony ciemną zielenią, do szarych błękitów. Centralnie łączy je pionowy, ciemnobrązowy słup z czerwienią przebiegającą przez jego środek i wybuchającą nad nim. W dolnym pasie do 2/3 wysokości, łączące się ze sobą brązy. Najniżej pas ziemistego brązu, poprzez ciemnopiaskowy przechodzi wyżej do brązowoczerwonego. W odcieniach pojawiają się jaśniejsze smugi spływającej farby. W centrum nieco z prawej ciemnobrązowy, szeroki słup z intensywnie czerwonym, pionowym paskiem po środku. Czerwień na jego końcach rozrzedza się. W słupie w części centralnej można dopatrzeć się zarysów siedzącej postaci z łysą, pochyloną głową do widza. Nieco poniżej wydrapane w farbie kontury jednej nogi z uproszczonym zarysem palców skierowane w lewą stronę. Na turkusowym tle środkowego wąskiego pasa, nad słupem wybucha biała pionowa smuga z delikatnie rozbryzgującą się czerwienią. Rozszerzając się ku górze przechodzi na tło szarobłękitnego pasa z wyraźnymi zaciekami. Całość kompozycji sprawia wrażenie mrocznej wizji kataklizmu wywołanego przez ludzkie działania, oddziałującego od poziomu brunatnej ziemi, poprzez lazurowe morza do błękitu nieba. Obraz został nagrodzony Złotym Medalem i nagrodą Ministra Kultury i Sztuki, a także Srebrną Paletą – nagrodą specjalną Wojewódzkiej Rady Narodowej w XV Ogólnopolskiej Wystawie Malarstwa „Bielska Jesień ’77” organizowanej przez BWA w Bielsku-Białej.