Polska

Ex I

Datowanie
2014
Typ obiektu
Obraz
Technika
olej, płótno
Wymiary
150 x 100
Data nabycia
27.11.2015
Nr katalogowy
905
Wysłuchaj audiodeskrypcji
Dodatkowe informacje

Grand Prix 42. Biennale Malarstwa Bielska Jesień 2015

Interpretacja

Furia szczerzy kły i wytrzeszcza nabrzmiałe krwią oczy. Przed chwilą urwała głowę swojemu wrogowi i wyrwała mu jelita, teraz powiewa nimi jak trofeami wojennymi. Furia może mieć na imię Kali i być hinduską boginią, ale to może być też każdy z nas w chwili napadu złości, kiedy negatywne emocje biorą górę nad rozsądkiem. Tytuł Ex sugeruje, że owym wrogiem jest ktoś ważny z przeszłości, kogo bohaterka chętnie wypatroszyłaby z wnętrzności, aby zemścić się za swoje krzywdy.     

 

Bibliografia

– 42. Biennale Malarstwa „Bielska Jesień 2015” [katalog wystawy], red. G. Cybulska, B. Swadźba, Galeria Bielska BWA, Bielsko-Biała 2015, ss. 7, 11
– „Arteon” – magazyn o sztuce, nr 12 (188), grudzień 2015, s. 5
– „Magazyn Ratuszowy” w Bielsku-Białej, 25/2015, s. 1
– „Bielski Rynek”, miesięcznik informacyjno-reklamowy, gazeta miejska, II-12/21, 2015, s. 9
– „Magazyn Ratuszowy” w Bielsku-Białej, Wydanie specjalne, grudzień, 2015, s. 14
– „Pełna Kultura”, Bielski magazyn aktualności, styczeń 2016, s. 9
– kalendarz na lata 2016–2017, reprodukcja prac, format A3, Galeria Bielska BWA, 2015
– plakat z reprodukcją pracy, B1 (100x70), 42. Biennale Malarstwa Bielska jesień 2015, Galeria Bielska BWA, 2015, nakład 10 szt.
– P. Jagiełło, Selekcja nienaturalna [w:] „Format”, 72, 2016, artykuł, reprodukcja, s. 108
– Galeria dnia: Bielska jesień /zdjęcia/ 2015-12-02 http://kulturaonline.pl/galeria,dnia,bielska,jesien,zdjecia,tytul,artykul,23119.html [dostęp 5.12.2016]

Wystawy

2015 – Galeria Wirtualna 42. Biennale Malarstwa „Bielska Jesień 2015”, www.bielskajesien.pl (1.06.2015–17.01.2016)
2015 – 42. Biennale Malarstwa „Bielska Jesień 2015”, Galeria Bielska BWA (27.11.2015–17.01.2016)

Audiodeskrypcja

Na rozjaśniającym się ku dołowi, szmaragdowo-zielonym tle w centrum, czteroręczna, półnaga, niebiesko-błękitna bogini hinduska Kali w liściastej, fioletowoniebieskiej spódniczce, rozstawionymi nogami przydeptuje różowobrązowego węża. Przednią i tylną ręką z lewej, wysoko unosi jego ciało. W tylnej ręce z prawej, szarosrebrzysta misa. W przedniej uniesionej przed jej długimi białymi kłami, krwawiąca, jasnozielona głowa z wystającym brązowym językiem. Na długie kasztanowe włosy bogini, na czubku głowy założona biała korona, zakończona nieregularnymi półkolistymi ząbkami. Włosy podkreślone pionowymi czarnymi kreskami, łagodnie opadają za plecami do pasa. Cień głowy kładzie się na szyi ciemnym szpiczastym kształtem. Obojczyki, mostek i żebra podkreślone ciemnoniebieskimi, łukowatymi liniami. Zagłębienia pach i pępka zaznaczone ciemnogranatowymi plamami. Krótką spódniczkę tworzą zakładające się na siebie szpiczasto zakończone, fioletowo-niebieskie liście, obwiedzione ciemnym konturem. Lewa noga wyprostowana, prawa lekko ugięta. Pod nimi różowy wąż w brązowe pasy. Krwista plama jego odciętej głowy, między nogami bogini. Jej przednia jasnoniebieska ręka z lewej, odwiedziona w bok i lekko uniesiona, tylna o ciemniejszym odcieniu błękitu na poziomie głowy. Trzymany w nich ogon węża zawija się w pętlę. Przednią, błękitnoniebieską ręką z prawej, na wysokości swej brody jasnoniebieskiej twarzy, za brązowe włosy trzyma jasnozieloną, obciętą głowę. Na czole bogini, między czarnymi, szczeciniastymi brwiami ciemniejsza, migdałowata, pionowa plama. Duże szeroko otwarte oczy o zielonych białkach i czerwonych tęczówkach. Pod nimi duże, podkowiaste, ciemnoniebieskie plamy. Czarnymi kreskami zarysowany nos. Pod nimi z szeroko otwartego, czarnego obwodu ust wyziera intensywnie czerwony język. Nad nimi białe zęby i wydłużone kły. Jasnozielona, odcięta głowa bez oczu i ust. Z niej strużkami w dół, ścieka ciemnoczerwona krew. Za boginią i wężem ciemnozielone, grube warstwy farby zarysowują kilka wydłużonych kształtów. Kompozycja obrazu malowana jest z prostotą, jednak charakteryzuje się dużą siłą wizualną dzięki użyciu mocnych, kontrastowych kolorów. Motyw hinduskiej bogini Kali odwołuje się do pokonywania demonicznych męskich mocy, czy też zła uczynionego przez destrukcyjną siłę „ego”. Tradycyjnie przedstawiana bogini depcze ciało hinduskiego boga Śiwy, tu zastąpionego przez jego symbol – węża odnoszącego się do obłudy. Naczynie symbolizuje ogień duchowy. Inspiracją do pracy artystki są toksyczne stosunki międzyludzkie, które piętnuje. Obraz został nagrodzony Grand Prix 42. Biennale Malarstwa Bielska Jesień 2015, organizowanego przez Galerię Bielską BWA.