Polska

Nikt

Datowanie
2014
Typ obiektu
Obraz
Technika
olej, płótno
Wymiary
85 x 65
Data nabycia
27.11 2015
Nr katalogowy
906
Wysłuchaj audiodeskrypcji
Dodatkowe informacje

Grand Prix 42. Biennale Malarstwa "Bielska Jesień 2015"

Interpretacja

Tylko przez charakterystyczne ułożenie anatomicznych otworów domyślamy się, że różowy obły kształt wypełniający czarne tło jest ludzką twarzą. Oczy to dwie jasnobłękitne plamy o wrzecionowatym kształcie, nos – niewyraźny trójkąt. Na jednym oku pojawia się czarny element trudny do zidentyfikowania; czarny podłużny przedmiot wystaje też z ust bezimiennej głowy. Fantazyjnie przykrywa ją z boku ciemnozielony liść, podobny do rododendronu. Tytuł sugeruje portret anonimowej osoby, jednak ładunek ekspresji tego wizerunku wskazuje, że kryje się za nim ktoś konkretny, przeżywający wielkie emocje.

Bibliografia

– 42. Biennale Malarstwa „Bielska Jesień 2015” [katalog wystawy], red. G. Cybulska, B. Swadźba, Galeria Bielska BWA, Bielsko-Biała 2015, ss. 7, 12
– „Bielski Rynek”, miesięcznik informacyjno-reklamowy, gazeta miejska, II-12/21, 2015, reprodukcja pracy, s. 9
– „Notes na 6 tygodni”, nr 103, grudzień 2015 – styczeń 2016, reprodukcja pracy, s. 45
– Galeria dnia: Bielska jesień /zdjęcia/ 2015-12-02; reprodukcja pracy, http://kulturaonline.pl/galeria,dnia,bielska,jesien,zdjecia,tytul,artykul,23119.html; [dostęp 5.12.2016]
–  Magazyn „Szum” nr 16, (wiosna – lato 2017, Piotr Policht, „Ornament to nie zbrodnia. Horyzont młodego malarstwa”, [całostronicowa reprodukcja] s. 59

Wystawy

2015 – Galeria Wirtualna 42. Biennale Malarstwa „Bielska Jesień 2015”, www.bielskajesien.pl, (1.06.2015–17.01.2016)
2015 – 42. Biennale Malarstwa „Bielska Jesień 2015”, Galeria Bielska BWA (27.11.2015–17.01.2016)

Audiodeskrypcja

W centrum rozjaśniony niemal do bieli róż, ciemnieje na zewnątrz przechodząc do ciemnego różu, zarysowującego duży, nieregularny owal na czerni tła. Na owalu błękitne, czarne i szare kształty oraz plamy, w miejscu oczu, nosa i ust. Na czubku owalu guz, częściowo przysłonięty ciemną zielenią kładącą się po lewej. Zielona plama łagodnym, grubym kosmykiem opada nad lewym okiem. Kolejny zakręca się bardziej na lewo, niżej poza owalem, wychodzi poza krawędź obrazu wraz z pozostałą zieloną formą. Przy prawym oku, częściowo go przesłaniająca czarna plama w kształcie zakrzywionej kurzej łapki z trzema pazurami. W centrum owalu, nawarstwiona, jasnoniebieska plama w kształcie odwróconego serca, zarysowuje nos. Nad wierzchołkiem serca między migdałowatymi oczami rozchodzi się łukowato wygięta linia. Pomiędzy nimi czarna, wąska, pionowa kreska, nad lewym okiem krótsza. Pod sercem otwiera się duża, czarna plama ust. Z czerni wypływa szeroki, szary strumień. Na nim, jeden za drugim, grubymi, białymi konturami zarysowane dwa owale. pod strumieniem spływa zielona strużka. Szary strumień rozpryskuje się pod dolną, ciemnoróżową krawędzią owalu w szarości i bieli. Martyna Czech w swoich obrazach posługuje się językiem sztuki prymitywistycznej, tworzy przedstawienia zaskakujące ekspresją; z pozoru nieporadne, z deformacjami i agresywną kolorystyką, obrazy niosące ze sobą bardzo mocny przekaz i bogactwo emocji. W obrazie o tytule Nikt, tak jak w innych pracach, inspiracją tematu są piętnowane przez artystkę toksyczne stosunki międzyludzkie. Obraz został nagrodzony Grand Prix 42. Biennale Malarstwa Bielska Jesień 2015, organizowanego przez Galerię Bielską BWA.