Polska

Bez tytułu (Palce)

Datowanie
2013
Typ obiektu
Obraz
Technika
olej, płótno
Wymiary
130 x 130
Data nabycia
27.11.2015
Nr katalogowy
913
Dodatkowe informacje

III Nagroda – Prezydenta Miasta Bielska-Białej w 42. Biennale Malarstwa „Bielska Jesień 2015”

 

Opis

Obraz w błękitnej  tonacji z linearnym rysunkiem palców dłoni stykających się  kciukami i palcami wskazujacymi w taki sposób, że tworzą symboliczny znak kadrowania.
Tło malowane plamami z widoczymi śladami pociagnięć pędzla. Obraz eksponowany na rogu pod katem 45 stopni.

Interpretacja

Na kwadratowym tle, zamalowanym różnymi odcieniami szarości, z plamami  rozbielonego różu i błękitu, uproszczony rysunek dwóch dłoni, których place wskazujące i kciuki układają się w geście kadrowania. Obraz wygląda jakby autor zamalował, dość niestarannie zresztą, jakieś inne jego wersje, inne pomysły, które się nie udały lub przestały być ważne. Wreszcie zdecydował się namalować czarną farbą, jednym ruchem pędzla znak, który jest podstawowym gestem malarza, fotografa lub filmowca: wykadrowanie rzeczywistości, wycięcie z niej małego fragmentu, który będzie dalszą inspiracją do twórczości. Taki znak w formie rzeźby, o nieco innym ułożeniu palców, znalazł się na grobie reżysera Krzysztofa Kieślowskiego. Być może jest kluczem do zrozumienia twórczości Tomasza Kręcickiego, który inspiruje się realnością tworząc własne kadry, wybierając motywy, które jemu są bliskie. Obraz jest eksponowany w taki sposób, że blejtram wisi po przekątnej, w karo, dzięki czemu kadr z palców układa się poziomo, jak ekran telewizora. 

Bibliografia

– 42. Biennale Malarstwa „Bielska Jesień 2015” [kat. wyst.], red. G. Cybulska, B. Swadźba, Galeria Bielska BWA, 2015, ss. 7, 19
– „Magazyn Ratuszowy” w Bielsku-Białej, 25/2015; s. 3
– „Artluk”, kwartalnik 1/(33) 2015, s. 79

Wystawy

2015 – Galeria Wirtualna 42. Biennale Malarstwa „Bielska Jesień 2015”, www.bielskajesien.pl (1.06.2015–17.01.2016)
2015 – 42. Biennale Malarstwa „Bielska Jesień 2015”, Galeria Bielska BWA (27.11.2015–17.01.2016)