Polska

Kto nie kupuje ten nie je

Datowanie
2001
Typ obiektu
malarstwo, obraz
Technika
olej, płótno
Wymiary
98 x 80
Data nabycia
23.07.2007
Nr katalogowy
312

Interpretacja

W dobie wszechobecnego konsumpcjonizmu zadziwiająco trafnie brzmi żartobliwie przerobione hasło „Kto nie pracuje ten nie je”. To zresztą jest także parafraza tekstu biblijnego: fragment 2. Listu św. Pawła do Tesaloniczan: kto nie chce pracować, niech też nie je” (2. Tes 3.10). Silnie rozwinięty w judaizmie etos pracy, który stanął u podstaw takiego sformułowania, także w chrześcijaństwie przyjął charakter wytycznej; pracowitość wraz ze skromnością i pobożnością są podstawowymi cechami dobrego chrześcijanina. Dwie młode dziewczyny w strojach kąpielowych stoją nad brzegiem morza, w którym odbija się wielkie czerwone słońce, jak z flagi Japonii. Cała kompozycja potraktowana jest jak tło do napisu zajmującego większą część obrazu, z dodanym z boku i na dole ozdobnym ornamentem. Artysta często używa w swojej sztuce sloganów, wymyślonych przez siebie dowcipnych określeń, które wraz z towarzyszącym im rysunkiem stają się błyskotliwym komentarzem do aktualnej rzeczywistości.

Bibliografia

– Bożena Grzyb-Jarodzka, Paweł Jarodzki [kat. wyst. „Malarstwo najlepsze na nerwy lekarstwo], Galeria Bielska BWA, Bielsko-Biała, 2006; reprod. s. [12]
– reprod.: „Sztuka.pl”, nr 10/2009, okładka
– „Relacje–Interpretacje”, nr 4/2010, wewn. str. okładki
– „Obieg”, portal internetowy [dostęp 28.01.2011]
– “Format”, nr 51, 2006, s. 21
– Kolekcja Sztuki Galerii Bielskiej BWA [album], red. i oprac. G. Cybulska, Galeria Bielska BWA, Bielsko-Biała 2011, ss. 64, 217
– „50 obrazów”, Galeria Bielska BWA, Bielsko-Biała, 2010, w: „Sztuka.pl”, nr 10/2009 [reprodukcja pracy]
– okładka „Relacje–Interpretacje”, nr 4/2010, wewn. str. okładki
– „Obieg”, portal internetowy [dostęp 28.01.2011]
– „Relacje_Interpretacje”, kwartalnik Regionalnego Ośrodka Kultury w Bielsku-Białej, Nr 1 (33), marzec 2014, reprod. s. 2
– Agresywna niewinność. Historia grupy Luxus [książka], red. A. Mituś i P. Stasiowski, BWA, Wrocław 2014; s. 274
– Pokaz 4. postscriptum. Jak powstają kolekcje sztuki i dizajnu, www.galeriabielska.pl [dostęp: 10.09.2016]
– Pokaz 4. postscriptum. Jak powstają kolekcje sztuki i dizajnu, https://www.facebook.com/galeriabielska/photos/ms [dostęp: 20.09.2016]
– Pokaz 4. postscriptum. Jak powstają kolekcje sztuki i dizajnu, www.galeriabielska.pl , [dostęp: 10.09.2016];
https://www.facebook.com/galeriabielska/photos/ms. ..; [dostęp: 20.09.2016]
– „Prostor Zlin” rocnik XXIV. 3/2017, Krajská galerie výtvarného umění w Zlínie (Czechy), Agata Smalcerz, „Na druhé straně (zrcadla), reprodukcja pracy, s. 13.

Wystawy

2006 – „Malarstwo najlepsze na nerwy lekarstwo”, wystawa indywidualna z Bożeną Grzyb-Jarodzką, Galeria Bielska BWA, Bielsko-Biała (23.06–8.08.2006)
2009 – „Najlepsze”, Galeria Zachęta, Warszawa
2010 – „50 obrazów”, Galeria Bielska BWA, Bielsko-Biała
2011 – “Carpe diem” wystawa dzieł sztuki z Kolekcji Sztuki Galerii Bielskiej BWA, Apartamenty Sfera, Bielsko-Biała
2015 – „Comparatio”. Prace z Kolekcji Sztuki Galerii Bielskiej BWA, Galeria Bielska BWA (27.11–30.12.2015)
2016 – Pokaz 4. postscriptum. Jak powstają kolekcje sztuki i dizajnu (1–19.09.2016)
2017 – Na druhé straně (zrcadla)/  Po drugiej stronie (lustra) – wystawa Kolekcji Sztuki Galerii Bielskiej BWA – Oblastní galerie Vysočiny v Jihlavě / Regionalna Galeria Sztuki w Igławie (27.04–11.06.2017); Krajské galerie výtvarného umění ve Zlíně / Regionalna Galeria Sztuki w Zlinie (27.07–24.09.2017), (Czechy)
2017 – „Doświadczenie ciała” – prace z Kolekcji Sztuki Galerii Bielskiej BWA w Bielsku-Białej Galeria BWA MOS w Gorzowie Wlkp. (7.10–12.11.2017)
2019 – „Korzenie współczesności”, Sosnowieckie Centrum Sztuki – Zamek Sielecki (6.09–6.10.2019).