Polska

Obraz mroźny -17 st. C

Datowanie
2011
Typ obiektu
Obraz
Technika
technika własna, akryl, płyta metalowa
Wymiary
100 x 100
Data nabycia
04.11 2011
Nr katalogowy
644
Wysłuchaj audiodeskrypcji
Dodatkowe informacje

Wyróżnienie regulaminowe w 40. Biennale Malarstwa "Bielska Jesień 2011"; Fundator MARBET Sp. z o.o.

Dofinansowano ze środków MKiDN, "Bielska Jesień 2011"

Opis

Obraz abstrakcyjny w kwadracie, przedstawiający kompozycję utworzoną z drobnych biologicznych form pokrytych delikatnym rysunkiem stworzonych w naturalnym procesie działania mrozu.
Obraz wykonany na metalowej płycie pokrytej akrylową farbą z zabezpieczającym ją środkiem chemicznym został poddany mrożeniu w temperaturze -17 stopni Celsjusza. Delikatna struktura farby ukształtowanej w mroźny deseń została zabezpieczona szklaną płytą.

Interpretacja

Naturalne procesy przyrody artyści angażują do wykonywania swoich mroźnych obrazów. Zafascynowani pięknymi wzorami, jakie maluje mróz na szybach, znaleźli sposób na utrwalanie tych efemerycznych kompozycji. Pokrywają odpowiednią substancją metalowe płyty, które następnie poddają działaniu mrozu. W zależności od temperatury na ich powierzchni powstają określone wzory.

Bibliografia

– 40. Biennale Malarstwa “Bielska Jesień 2011” [kat. wyst.], red. G. Cybulska, Galeria Bielska BWA; 2011, reprodukcja, s. 37
– reprod. “Format” nr 62/2012, /2012, s. 40
– „Relacje _Interpretacje”, kwartalnik Regionalnego Ośrodka Kultury w Bielsku-Białej, Nr 1 (33), marzec 2014, s. 1
– folder „Pokaz 4.” (2). Kolekcja Sztuki Galerii Bielskiej BWA, Galeria Bielska BWA, (23.06-28.08.2016); reprodukcja pracy s. 4

Wystawy

2011 – 40. Biennale Malarstwa “Bielska Jesień 2011”, Galeria Bielska BWA
2015 – „Comparatio”. Prace z Kolekcji Sztuki Galerii Bielskiej BWA, Galeria Bielska BWA; (27.11–30.12.2015)
2016 – „Pokaz 4.” Kolekcja Sztuki Galerii Bielskiej BWA, Galeria Bielska BWA, (23.06-28.08.2016)

Audiodeskrypcja

Obraz Piotra C. Kowalskiego i Joanny Janiak pod tytułem „Obraz mroźny -17° C”
Powstał w 2011 roku, w technice akrylowej na płycie metalowej.
Wysokość 100 cm, szerokość 100 cm.

Zbiory Galerii Bielskiej BWA.

W kwadracie obrazu szara biel uformowana mrozem w fraktalne, złożone, samopowtarzalne wzory o pierzastych, pióropuszopodobnych kształtach. Ich większe formy od prawego dolnego rogu rozbijają się w pobliżu centrum na znacznie mniejsze. Najmniejszy szczegół przypomina całość o delikatnym rysunku, układającą się z zamarzniętych igiełek.

Wzory przypominające chmarę kotłujących się białych ptaków o pierzastych skrzydłach są wynikiem eksperymentów artystycznych Piotra C. Kowalskiego i Joanny Janiak.  Artyści zaangażowali do ich stworzenia naturalne procesy przyrody. Metalową płytę pokryli odpowiednią substancją, składającą się z białej farby akrylowej i zabezpieczającym ją środkiem chemicznym, którą następnie wystawili na działanie mrozu o temperaturze -17° Celsjusza. W efekcie działania mrozu powstały naturalne, fraktalne formy w kształcie pióropuszy. Artyści otrzymali za „Obraz mroźny -17° C” wyróżnienie regulaminowe podczas 40. Biennale Malarstwa Bielska Jesień 2011.
Obraz należy do większego cyklu malarskiego, w którym zwłaszcza Piotr C. Kowalski, wystawiając blejtramy na działanie deszczu, słońca i wiatru czyni naturę współautorem jego prac.

Piotr C. Kowalski urodził się w 1951 roku w Mieszkowie koło Jarocina. Studiował w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Poznaniu w latach 1973-1978. Profesor zwyczajny. W latach 2010-2014 był kierownikiem Katedry Malarstwa na Wydziale Malarstwa i Nowych Mediów w Akademii Sztuki w Szczecinie. Obecnie prowadzi X Pracownię Malarstwa na Wydziale Edukacji Artystycznej na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu i Pracownię Gościnną w Katedrze Malarstwa na Wydziale Malarstwa i Rzeźby w Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu.

Joanna Janiak urodziła się w 1955 roku w Lesznie. Studia filozoficzne w latach 1980–1985 na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.  Od 1991 roku dziennikarka, redaktorka, reżyserka, scenarzystka i producentka telewizyjna. Autorka tekstów o sztuce. Inspiruje się różnymi sposobami obrazowania oraz relacją między tradycyjnym obrazem a obrazem telewizyjnym, elektronicznym i ich odbiorem. Wspólnie z Piotrem C. Kowalskim realizuje od 2004 roku cykle „Megabajty malowania” i „Obrazy mroźne”.