Polska

Grzeczna uczennica

Datowanie
2010
Typ obiektu
malarstwo, obraz
Technika
akryl, olej, płótno
Wymiary
130 x 98
Data nabycia
12.12 2011
Nr katalogowy
654
Wysłuchaj audiodeskrypcji
Dodatkowe informacje

Wyróżnienie Redakcji „Art & Business” w Bielskiej Jesieni '2011

Opis

Obraz zakomponowany w prostokącie na neutralnym ciemnym tle. Malowany realistycznie. Przedstawia portret stojącej dziewczyny w ujęciu do bioder z włosami zakrywającymi twarz. Dziewczyna ubrana w białą plisowaną spódnicę i granatową bluzkę w białe grochy. Twarz szczelnie zasłonięta brązowo-miedzianymi włosami, upiętymi w wysokie kucyki przewiązane białymi kokardami.

Interpretacja

Głowa zakryta włosami, nie wiadomo, czy oglądana z tyłu, czy z przodu. Głowa należy do młodej dziewczyny, co widać po ubraniu: bluzka w białe grochy, pod którą zarysowują się drobne piersi, plisowana biała spódniczka, kokardy we włosach. Nieśmiała, wręcz wycofana, ukrywająca swój świat wewnętrzny; choć wypełnia wzorowo wszystkie obowiązki uczennicy, pozostaje nieprzenikniona za zasłoną z włosów.

Bibliografia

– 40. Biennale Malarstwa “Bielska Jesień 2011” [kat. wyst.], red. G. Cybulska, Galeria Bielska BWA; 2011, reprodukcja, s. 36
– “Format” nr 62/2012, /2012, reprod. s. 38
– „Art & Business” 12/2011, „Musimy przewietrzyć ten świat” – z Pawłem Jarodzkim rozmawia Paweł Drabarczyk, str. 102
– „Pełna Kultura” Bielski Magazyn Aktualności, grudzień 2011, okładka, s. 4, reprodukcja
– „Zalew kultury”, rybnicki magazyn kulturalno-społeczny, nr 75, luty 2013, 2013, 41. Biennale Malarstwa, s. 23
– kalendarz na lata 2016–2017, reprodukcja pracy, format A3, Galeria Bielska BWA, 2015 – folder „Pokaz 4.” (1). Kolekcja Sztuki Galerii Bielskiej BWA, Galeria Bielska BWA, (23.06-28.08.2016)
– „Relacje_Interpretacje” Kwartalnik ROK w Bielsku-Białej, Nr 3 (43), wrzesień 2016, wersja papierowa i internetowa), s. 26
– Reprodukcja wykorzystana na zaproszeniu wystawy „Na druhé straně (zrcadla)” w Krajská galerie výtvarného umění w Zlínie (Czechy, 27.07– 24.09.2017); (a także w informatorze galerii o wystawach)
– „Prostor Zlin” rocnik XXIV. 3/2017, Krajská galerie výtvarného umění w Zlínie  (Czechy), Agata Smalcerz, „Na druhé straně (zrcadla), reprodukcja pracy, s. 8
– Smalcerz A. „Na druhé straně (Zracadla), (Relacje), w: „Artluk”, 1/2017, tekst oraz reprodukcja pracy s. 76
– Smalcerz Agata, „Dla Johanne i Anny”, Przewodnik po wystawie, Wystawa prac z Kolekcji Sztuki Galerii Bielskiej BWA, 2021, Galeria Bielska BWA, pierwsza strona okładki oraz s. 23.

Wystawy

2011 – 40. Biennale Malarstwa “Bielska Jesień 2011”, Galeria Bielska BWA
2016 – „Pokaz 4.” Kolekcja Sztuki Galerii Bielskiej BWA, Galeria Bielska BWA, (23.06–28.08.2016)
2017 – Na druhé straně (zrcadla)/  Po drugiej stronie (lustra) – wystawa Kolekcji Sztuki Galerii Bielskiej BWA – Oblastní galerie Vysočiny v Jihlavě / Regionalna Galeria Sztuki w Igławie (27.04–11.06.2017); Krajské galerie výtvarného umění ve Zlíně / Regionalna Galeria Sztuki w Zlinie (27.07–24.09.2017), (Czechy)
2017 – „Doświadczenie ciała” – prace z Kolekcji Sztuki Galerii Bielskiej BWA w Bielsku-Białej Galeria BWA MOS w Gorzowie Wlkp. (7.10–12.11.2017)
2020 – 2023 – „Dla Johanne i Anny” – wystawa z Kolekcji Sztuki Galerii Bielskiej BWA, Willa Sixta, sale ekspozycyjne (06.11.2020 – 01.10.2023).

Audiodeskrypcja

Kasztanowe włosy, upięte wysoko w dwa kucyki, zasłaniają głowę dziewczyny w koszulowej, granatowej bluzce w białe grochy, ukazanej w ujęciu do bioder. Na białej plisowanej spódnicy refleksy światła podkreślają układ fałd. Tło oliwkowo-szare. Lewa połowa obrazu modelowana półcieniami w liliowych odcieniach. Prawa malowana płasko świetlistą bielą. Kasztanowe włosy szczelnie zasłaniają głowę dziewczyny. Ich pasma przeplatane refleksami czerwieni i złota z wyraźnie wyodrębnionymi, pojedynczymi włosami. Kucyki, związane białymi, półprzezroczystymi kokardami w szare kropki, sięgają piersi. Niesforne kosmyki nadają fryzurze nieładu. Koszula z falbaniastym kołnierzykiem zapinana na guziki. Długie rękawy spływają wzdłuż opuszczonych rąk. Nadgarstki sięgają dolnej krawędzi obrazu. Obraz malowany jest gładko, w konwencji realistycznej. Nieoczekiwane zaburzenie typowego portretu brakiem twarzy nadaje całości charakter surrealny, oniryczny. Wydaje się, jakby głowa oglądana była od tyłu, przy całym ciele ustawionym frontalnie Tytuł przywołuje typ dziewczyny nieśmiałej, introwertycznej, skrywającej swoje wnętrze, ale wypełniającej wszystkie oczekiwania. Obraz wyróżniony na 40. Biennale Malarstwa Bielska Jesień w 2011 roku.