Polska

Bez tytułu / według Rogiera van der Weydena

Datowanie
2012
Typ obiektu
Obraz
Technika
olej, płótno
Wymiary
140 x 95
Data nabycia
15.11. 2013
Nr katalogowy
776
Wysłuchaj audiodeskrypcji
Dodatkowe informacje

Grand Prix 41. Biennale Malarstwa „Bielska Jesień 2013”, Galeria Bielska BWA, 2013

Opis

Obraz w konwencji surrealistycznej, zakomponowany w prostokącie. Przedstawia portret kobiecy w brązowej wytwornej sukni, która w miejscu twarzy ma rodzaj maski utworzonej z udrapowanych bladobeżowych tkanin. Na pierwszym planie widoczny fragment poczerniałej dłoni z obrączką na serdecznym palcu. Tło gładkie, ciemnobrązowe.

 

Interpretacja

Obraz z serii charakterystycznych dla artystki portretów kobiet, które nie mają twarzy, zasłonięte włosami, maską, hubą. Obraz byłby niemal kopią „Kobiety w białym welonie” – Rogiera van der Weydena (oryginał z ok. 1440 roku znajduje się w zbiorach Galerii Malarstwa Gemäldegalerie Staatliche Museen w Berlinie), gdyby nie draperie zakrywające całą twarz portretowanej osoby. Pod welonem kryje się ktoś, o kim niczego nie wiemy. Tak, jak nie wiemy niczego o kobiecie z porteru XV-wiecznego genialnego malarza niderlandzkiego. A także o licznych innych kobietach uwiecznionych na pozostałych do naszych czasów dziełach sztuki. Artystka wskazuje na brak tożsamości tych kobiet: choć znamy z portretów ich wygląd, nie wiemy niczego o ich życiu. Taki był wówczas status społeczny kobiety: ładnie prezentować się i być jedynie dodatkiem do męża.

Wystawy

2013 – 41. Biennale Malarstwa „Bielska Jesień 2013”, Galeria Bielska BWA, 2013
2015 – „Palindrom” wystawa zbiorowa kuratorowana przez Roberta Kusmirowskiego , Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie (19.06 do 16.08.2015)
2016 – „Pokaz 4.” Kolekcja Sztuki Galerii Bielskiej BWA, Galeria Bielska BWA, (23.06-28.08.2016)

Audiodeskrypcja

Na brązowoczarnym tle, popiersie kobiety w czarnej, bufiastej szacie, o fantazyjnie udrapowanej, beżowocielistej tkaninie w miejscu głowy. Nad dolną krawędzią, z czarnych rękawów wyłaniają się dłonie, ułożone jedna na drugiej, przycięte częściowo przez kadr. Dłoń z prawej spoczywa na wierzchu. Na niej, mocnym światłocieniem, na palcu serdecznym wydobyte złoto obrączki. W dole krawędź dłoni rozmyta szarością. Beżowocieliste płótno mocno marszczone w dolnej części twarzy, układa się półkoliście, pozostawiając na niej dwie niewypełnione czarne pustki. W miejscu ust trójkątną, w miejscu prawego oka migdałową. Beżowe, złożone płaty materiału spływają po bokach przed ramiona. Czarny kołnierz szaty, delikatnie rozchyla się odsłaniając beżowocielistą szyję. Gęste fałdy uwypuklają piersi kobiety. Na szerokim, bufiastym rękawie z lewej refleksy światła i mocne cienie, zarysowują liczne fałdki. Drugi ucięty prawą krawędzią. Obraz malowany jest w konwencji realistycznej. Artystka nawiązała do rzeczywiście istniejącego obrazu Rogiera van der Weydena, XV-wiecznego niderlandzkiego artysty tworzącego na styku sztuki gotyckiej i renesansowej. Praca nagrodzona Grand Prix 41. Biennale Malarstwa „Bielska Jesień 2013” w 2013 roku.