Polska

Amor

Datowanie
2016
Typ obiektu
Obraz
Technika
tempera, akryl, alkid, lakier do podłóg na pościeli nabitej na krosno
Wymiary
23 x 30
Data nabycia
02.01. 2018
Nr katalogowy
995
Dodatkowe informacje

Grand Prix - nagroda Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Dyrektora Galerii Bielskiej BWA w 43. Biennale Malarstwa Bielska Jesień 2017 (za zestaw prac).

Opis

Obraz o nieregularnym kształcie, w kształcie przechylonego czworoboku, o sztywnej, jaskrawozielonej powierzchni z kilkoma zagięciami i półprzezroczystym, ciemnoczerwonym  przedstawieniu sceny z postacią dwuletniego chłopczyka, przyczepionego kurczowo do jednej z kobiecych nóg w pantoflach na wysokich obcasach. Fragment ciemnoczerwonej, kobiecej postaci w spódnicy nad kolano, na wysokości ud ucina kadr obrazu.
Jako podobrazie, podobnie jak i w innych swoich pracach, artysta zamiast płótna wybrał starą pościel zebraną od przyjaciół lub ze szpitali, jako symbol tego, co chłonie ludzkie problemy, choroby, jest bliskie ciału człowieka towarzysząc mu w wielu kontekstach.

Interpretacja

Artysta podejmuje tematy o dużej wadze i aktualności, a czyni to w pozornie lekkim ujęciu. Cienko malowane, jednobarwne figury mają siłę dobrych portretów. Mocny jest kontrast postaci z intensywnym, jednolitym tłem. Samo podłoże obrazu wygląda jak kawałek wycięty z karoserii samochodowej, w rzeczywistości jest spreparowanym i usztywnionym samochodową farbą prześcieradłem. Pęknięcia i odpryski farby nadają im niepowtarzalnego charakteru. Siedzący na ławce mężczyzna wygląda na samotnego, ale w jego wyczekiwaniu jest jakaś groza. 

Bibliografia

 – 43. Biennale Malarstwa Bielska Jesień 2017 [katalog wystawy], red.: G. Cybulska, B. Swadźba, Galeria Bielska BWA, Bielsko-Biała 2017, reprodukcja s. 7, 13; info o artyście s. 122.
– „Śląsk”, Miesięcznik Społeczno-Kulturalny, Nr 11 (264) 2017, Katowice, Milena Lewicka „Współczesne malarstwo w Bielsku-Białej”, s. 32– 35, reprodukcja s. 32.
–  „Relacje-Interpretacje”, Kwartalnik Regionalnego Ośrodka Kultury w Bielsku-Białej, Nr 4 (48) grudzień 2017, I. Sobczyk, „Malarstwo ma się dobrze”, info s. 1-3, reprodukcja – 1 strona okładki
– „Arteon”, Magazyn o sztuce, nr 1 (213) styczeń 2018, reprodukcja pracy s. 7.
– „Artluk” kwartalnik, 2 (37), 2017, Katarzyna Jeleń, „Czy warto wybielać malarstwo?” info o wystawie; dokumentacja fotograficzna – wewnętrzna (2) strona okładki.
– „2B STYLE”, nr 5 (30) 2017, grudzień 17 – styczeń 18, Ewa Krokosińska-Surowiec, „Wielki finał Bielskiej  Malarskiej Jesień”; reprodukcja pracy s. 28.
– „Arteon”, Magazyn o sztuce, nr 12 (212) grudzień 2017, Karolina Staszak, „Burczenie w brzuchu”; reprodukcja s.39.
– „Format” Pismo Artystyczne, 78 / 2018, Jacek Zwierzyński, „Bielska Jesień bez objawień” s. 11-15, reprodukcja s. 14.

Wystawy

2017 – 43. Biennale Malarstwa Bielska Jesień 2017 (9.11–31.12.2017).

Powiązane obiekty

Sebastian Krok

Mutter

Z audiodeskrypcją Zobacz »