Obraz olejny przedstawiający fragment miasta kryjącego się w zapadającym zmierzchu. Błękitne i fioletowe cienie spowijają odległe kamienice, zacierając wszystkie szczegóły. Na pierwszym planie widać beżowo-pomarańczowe murowane ogrodzenie, przypominające mur cmentarny oraz rosnące przy nim drzewa i krzewy. Jeden z krzewów, widoczny za wysoką topolą, namalowany jest w różowym kolorze: być może to kwitnąca rajska jabłoń, a może barwy nadała mu specyficzna pora dnia, kiedy wszystkie tonacje zmieniają się pod wpływem światła.
Obraz ma niezwykły nastrój pewnego zawieszenia w czasie, odgrodzenia od pędzącego szybko świata, zatrzymania, którego symbolem jest wysoki mur.
Kazimierz Kopczyński był doskonałym kolorystą, który barwy dobierał intuicyjnie, i choć obrazy malował realistycznie, nadawał im osobiste piętno. Szukał takiego światła, które pozwalało mu miękko modelować przedstawiane sceny i uzyskać impresjonistyczną stylistykę.
– Kazimierz Kopczyński – Malarstwo [album], red. H. Dobranowicz, BBB, Galeria Bielska BWA, Bielsko-Biała, 2008, s. 99
– „Relacje–Interpretacje”, nr 4/2010, wewn. str. okładki
– Kolekcja Sztuki Galerii Bielskiej BWA [album], red. i oprac. G. Cybulska, Galeria Bielska BWA, Bielsko-Biała 2011, ss. 74, 220
2005 – „Kolekcja Galerii Bielskiej BWA”, Galeria Bielska BWA, Bielsko-Biała
2008 – „Kazimierz Kopczyński – Malarstwo”, Galeria Bielska BWA, Bielsko-Biała; reprod. s. 99
2010 – „50 obrazów”, Galeria Bielska BWA, Bielsko-Biała
2012 – „Bielsko XXI – Korzenie”, wystawa zbiorowa, Bielskie Centrum Kultury, Bielsko-Biała