Realizacja przestrzenna zbudowana na kontrastach: realnego i nierzeczywistego, subtelnego i brutalnego; łączy nowe technologie z precyzyjną pracą manualną. Sławomir Rumiak, który sławę, zwłaszcza w Japonii, zdobył serią fotografii „Love Book”, po jakimś czasie porzucił inscenizowane zdjęcia kobiet na rzecz wideoinstalacji oraz szerszych tematów, dotyczących istnienia, transgresji, procesów zachodzących w społeczeństwach.
„Ich Bin der Welt Abhanden Gekommen” jest jedną z pierwszych prac artysty z okresu związanego z tworzeniem skomplikowanych wideoinstalacji. Tytuł to cytat z pieśni Gustawa Mahlera, który znaczy „Jestem stracony dla świata”. Agresywny męski sport, futbol amerykański i grupka walczących zawodników zderzone są z pozornie pasywną, bezbronną, a jednak żywą istotą, jaką jest w wizji artysty futbolowa piłka.
– Kolekcja Sztuki Galerii Bielskiej BWA [album], red. i oprac. G. Cybulska, Galeria Bielska BWA, Bielsko-Biała 2011, ss. 138, 242
– „Prostor Zlin” rocznik XXIV. 3/2017, Krajská galerie výtvarného umění w Zlínie, (Czechy), Agata Smalcerz, „Na druhé straně (zrcadla), reprodukcja pracy, s. 12
– Smalcerz A. „Na druhé straně (Zracadla), (Relacje), w: „Artluk”, 1/2017, s. 76, reprodukcja s. 77.
2010 – „Haxenabkratzen Cinema”, wystawa indywidualna, Galeria Bielska BWA, Bielsko-Biała 2010 – „Art / 41/ Basel Volta 6” – Targi Sztuki, Bazylea, Szwajcaria
2012 – „Sport w sztuce”, wystawa międzynarodowa, MOCAK – Muzeum Sztuki Współczesnej, Kraków
2017 – Na druhé straně (zrcadla)/Po drugiej stronie (lustra) – wystawa Kolekcji Sztuki Galerii Bielskiej BWA – Oblastní galerie Vysočiny v Jihlavě / Regionalna Galeria Sztuki w Igławie (27.04–11.06.2017); Krajské galerie výtvarného umění ve Zlíně/Regionalna Galeria Sztuki w Zlinie (27.07–24.09.2017), (Czechy).