Polska

Tertium non datur

Datowanie
2014
Typ obiektu
malarstwo, obraz
Technika
olej, płótno
Wymiary
75 x 85
Data nabycia
27.11 2015
Nr katalogowy
922

Opis

Obraz w szarościach z akcentami jaskrawego błękitu i szmaragdowej zieleni, w formacie zbliżonym  do kwadratu. Przedstawia szpitalną poczekalnię z głęboką perspektywą. Na pierwszym planie wysoki wózek do przewożenia chorych, w głębi szereg niebieskich krzeseł. Praca malowana ekspresyjnie plamami; widoczne szerokie pociagnięcia pędzla.

Interpretacja

Wnętrze szpitalnego korytarza zionie pustką. Poszczególne segmenty długiego pomieszczenia oświetlone są na przemian zimnym światłem jarzeniówek i ciepłym światłem słonecznym lub też toną w półmroku. Brak jakiegokolwiek śladu życia, szpitalna sterylność, gładkie, świecące się powierzchnie sprawiają wrażenie całkowitego odhumanizowania przestrzeni.

Czekając w takich korytarzach często mamy do czynienia z dramatycznymi chwilami życia. Czasem jest to wręcz czekanie na wyrok. Dla siebie lub dla kogoś bliskiego. I często w tych odhumanizowanych poczekalniach pojawiają się pytania zasadnicze, metafizyczne. Artysta tytułując pracę łacińską sentencją „Tertium non datur” (Trzeciej możliwości nie ma) odnosi się do jednego z podstawowych pojęć z logiki, prawa wyłączonego środka, mówiącego że albo coś jest prawdą, albo nieprawdą.  

Robert Bubel umiejętnie posługuje się ekspresyjną plamą, szybko prowadzonym pędzlem, grubą fakturą, śladami lejącej się farby. W pozornie chaotycznym zestawieniu plam błękitnych z szarościami i bielami, ocieplonymi gdzieniegdzie żółcieniami, nie tylko bezbłędnie rozpoznajemy charakterystyczne kształty, ale też odczuwamy atmosferę miejsca.

 

Bibliografia

– 42. Biennale Malarstwa „Bielska Jesień 2015” [kat. wyst.], red. G. Cybulska, B. Swadźba, Galeria Bielska BWA, 2015, s. 9 i 32
– „Magazyn Ratuszowy” w Bielsku-Białej, Wydanie specjalne, grudzień, 2015; s. 14
– kalendarz na lata 2016–2017, reprodukcja prac, format A3, Galeria Bielska BWA, 2015
– plakat z reprodukcją pracy, B1, (100x70), 42. Biennale Malarstwa „Bielska jesień 2015”, Galeria Bielska BWA, 2015, nakład 5 szt.
www.galeriabielska.pl 
– Pokaz 4. postscriptum. Jak powstają kolekcje sztuki i dizajnu [dostęp: 10.09.2016]
– reprodukcja pracy https://www.facebook.com/galeriabielska/photos/ms  [dostęp: 20.09.2016]
– reprodukcja pracy https://www.facebook.com/galeriabielska/photos/ms. ... [dostęp: 20.09.2016].
– „Prostor Zlin” rocnik XXIV. 3/2017, Krajská galerie výtvarného umění w Zlínie (Czechy), Agata Smalcerz, „Na druhé straně (zrcadla), reprodukcja pracy, s. 10.
– „Format” Pismo Artystyczne, 78 / 2018, Jacek Zwierzyński, „Bielska Jesień bez objawień” s. 11-15, reprodukcja s. 14. produkcja s. 53.

Wystawy

2015 – Galeria Wirtualna 42. Biennale Malarstwa „Bielska Jesień 2015”, www.bielskajesien.pl , (1.06.2015–17.01.2016)
2015 – 42. Biennale Malarstwa „Bielska Jesień 2015”, Galeria Bielska BWA, (27.11.2015–17.01.2016)
2016 – Pokaz 4. postscriptum. Jak powstają kolekcje sztuki i dizajnu (1 – 19.09.2016)
2017 – Na druhé straně (zrcadla) / Po drugiej stronie (lustra) – wystawa Kolekcji Sztuki Galerii Bielskiej BWA – Oblastní galerie Vysočiny v Jihlavě / Regionalna Galeria Sztuki w Igławie (27.04–11.06.2017). Krajské galerie výtvarného umění ve Zlíně / Regionalna Galeria Sztuki w Zlinie (27.07–24.09.2017), (Czechy)
2017 – „Doświadczenie ciała” – prace z Kolekcji Sztuki Galerii Bielskiej BWA w Bielsku-Białej Galeria BWA MOS w Gorzowie Wlkp. (7.10–12.11.2017)
2018 – „Spokojne dni, spokojne noce”, wystawa indywidualna, Galeria Bielska BWA, (01–25.02.2018).