Polska

Mutter

Datowanie
2016
Typ obiektu
malarstwo, obraz
Technika
tempera, akryl, lakier do podłóg na pościeli nabitej na krosno
Wymiary
132 x 105 format nieregularny
Data nabycia
02.01. 2018
Nr katalogowy
994
Wysłuchaj audiodeskrypcji
Dodatkowe informacje

Grand Prix - Nagroda Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Dyrektora Galerii Bielskiej BWA w 43. Biennale Malarstwa Bielska Jesień 2017 (za zestaw prac).

Interpretacja

Sebastian Krok w swojej twórczości koncentruje się głównie na mechanizmach społecznych. Inspiruje się motywami znalezionymi w prasie oraz w Internecie. W obrazie „Mutter” odwołuje się do współczesnej definicji matki. Porusza problem częstej decyzji matek, ale też ogólnie rodziców, dotyczący wczesnego  oddania opieki nad dzieckiem innym instytucjom, co związane jest z rynkową potrzebą szybkiego powrotu do pracy. Dzieci w ten sposób również znacznie szybciej tracą poczucie bezpieczeństwa i borykają się z lękami związanymi z całodziennym oddzieleniem od rodziców.

Bibliografia

– 43. Biennale Malarstwa Bielska Jesień 2017 [katalog wystawy], red.: G. Cybulska, B. Swadźba, Galeria Bielska BWA, Bielsko-Biała 2017, reprodukcja s. 7, 12; info o artyście s. 122.
–  „Relacje-Interpretacje”, Kwartalnik Regionalnego Ośrodka Kultury w Bielsku-Białej, Nr 4 (48) grudzień 2017, I. Sobczyk, „Malarstwo ma się dobrze”, info s. 1-3.
– „Artluk” kwartalnik, 2 (37), 2017, Katarzyna Jeleń, „Czy warto wybielać malarstwo?” info o wystawie; dokumentacja fotograficzna – wewnętrzna (2) strona okładki;  reprodukcja pracy s. 57.
– „Pełna Kultura” Bielski magazyn aktualności, grudzień 2017, s. 10.
– „2B STYLE”, nr 4 (29) 2017, wrzesień – październik, Ewa Krokosińska-Surowiec, „Bielska Jesień kolejna odsłona 43. Biennale Malarstwa Bielska Jesień 2017”; reprodukcja pracy s. 23.
– „2B STYLE”, nr 5 (30) 2017, grudzień 17 – styczeń 18, Ewa Krokosińska-Surowiec, „Wielki finał Bielskiej  Malarskiej Jesień”; reprodukcja pracy s. 30.
– Jeleń Katarzyna, „Czy warto wybielać malarstwo? czyli o Bielskiej Jesieni 2017 i nie tylko”, (w Relacje)  kwartalnik „Artluk”, 2 (37), 2017. wersja papierowa, tekst  i ilustracje s. 56 – 61.  reprodukcja s. 57.
– Smalcerz Agata, „Dla Johanne i Anny”, Przewodnik po wystawie, Wystawa prac z Kolekcji Sztuki Galerii Bielskiej BWA, 2021, Galeria Bielska BWA, s. 25.

 

Wystawy

2017 – 43. Biennale Malarstwa Bielska Jesień 2017 (9.1131.12.2017)
2018 – „Dzień Wolnej Sztuki”, Galeria Bielska BWA (21.04.2018)
2020 – 2024 – „Dla Johanne i Anny” – wystawa z Kolekcji Sztuki Galerii Bielskiej BWA, Willa Sixta, Bielsko-Biała (06.11.2020 – 1.10.2023 oraz od 5.04 do 8.09.2024).

Audiodeskrypcja

Obraz Sebastiana Kroka o tytule „Mutter”.
Powstał w 2016 roku. Technika własna artysty: tempera, akryl i lakier do podłóg, używana tkanina pościelowa nabita na krosno.

Wysokość 105 cm, szerokość 132 cm.

 

Zbiory Galerii Bielskiej BWA.

 

Na przechylonym lekko w prawo czworoboku, o sztywnej, jaskrawozielonej powierzchni z kilkoma podłużnymi zagięciami, półprzezroczysta, ciemna czerwień po lewej modeluje postać dwuletniego chłopczyka, przyczepionego kurczowo do jednej z kobiecych nóg w czółenkach na wysokich obcasach, ukazanych po prawej. Fragment ciemnoczerwonej, kobiecej postaci w spódnicy nad kolano, na wysokości ud ucięty kadrem obrazu. Delikatna kreska modeluje kontury, u chłopczyka szczegóły rysów twarzy, włosów i rąk. Chłopiec ubrany jest w koszulkę z krótkim rękawem, długie spodenki i buty. Jego zwróconą ku nam twarz, okalają krótko przystrzyżone włosy.

Oczy, usta, delikatne brwi wyrażają zaciekawienie pomieszane z dziecięcym onieśmieleniem zaznaczone zaciśniętymi ustami i podniesionymi brwiami. Twarz i ręce zaznaczone jedynie czerwonym konturem, dzięki czemu jaskrawa zieleń tła przeziera w ich miejscach.
Chłopiec od tyłu obejmuje zgrabną kobiecą łydkę, przywierając do niej tułowiem. Kobiece nogi, prosta spódnica i czółenka, malowane dłuższymi pociągnięciami pędzla. Rozrzedzona farba na wysokości kolan i piszczeli delikatnie odsłania jaskrawą zieleń tła. Czółenka na bardzo wysokim obcasie. Noski skierowane lekko ku sobie nadają postawie kobiety nieporadny wyraz.

Fakturalną powierzchnię obrazu tworzy podłużnie zaginająca się pościel, naciągnięta na krosno o nieregularnym kształcie czworoboku przechylonego na prawo. Powierzchnia pościeli pomalowana została akrylową – lakierową farbą, nadającą jej twardość i gładkość oraz wywołującą efekt odbijania się światła. Jako podobrazie artysta zamiast płótna wybiera stare prześcieradła zebrane od przyjaciół lub ze szpitali, jako symbol tego, co chłonie ludzkie problemy, choroby, jest bliskie ciału człowieka towarzysząc mu w wielu kontekstach.

Sebastian Krok w swojej twórczości koncentruje się głównie na mechanizmach społecznych. Inspiruje się motywami znalezionymi w prasie oraz w internecie. W obrazie „Mutter” odwołuje się do współczesnej definicji matki – tutaj przywołanej niemieckim określeniem. Porusza problem częstej decyzji matek, ale też ogólnie rodziców, dotyczącej wczesnego usamodzielnienia dziecka, oddania opieki nad nim innym instytucjom, co związane jest z rynkową potrzebą szybkiego powrotu do pracy, czasami wbrew ich woli. Dzieci w ten sposób również znacznie szybciej tracą poczucie bezpieczeństwa i borykają się z lękami związanymi z całodziennym oddzieleniem od rodziców.

Sebastian Krok otrzymał za zestaw obrazów „Amor”, „Mutter” i „Welcome” Grand Prix – Nagrodę Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego podczas 42. Biennale Malarstwa Bielska Jesień 2017.

Sebastian Krok urodził się w 1985 roku w Radomiu. Artysta jest absolwentem Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie; w 2014 roku uzyskał dyplom z wyróżnieniem w Pracowni Przestrzeni Malarskiej prof. Leona Tarasewicza, u którego jest obecnie asystentem.

Powiązane obiekty

Sebastian Krok

Amor

Zobacz »