Opis
Obraz namalowany trzema kolorami: brązami, czernią i bielą. Przedstawia prosty zgeometryzowany wzór w postaci ciągów niewielkich czarnych prostokątów obrysowanych szerokimi wstęgami brązowej barwy, na których naniesiony jest rysunek w postaci prostej przerywanej linii utworzonej z białych kropek.
Interpretacja
Obrazy aborygeńskiego artysty Walaly Tjalpaltjarri z cyklu Tingari przedstawiają motywy związane z okolicami słonego jeziora Mackay. W mitycznym Czasie Stwarzania grupa mężczyzn Tingari wędrowała do tego miejsca. Tingari byli Istotami Przodków, którzy podczas podróży po pustyni odprawiali rytuały, nauczali lud Pintupi o prawach i tworzyli ukształtowanie terenu. Byli również odpowiedzialni za ceremonie inicjacji młodych chłopców w określonych miejscach. Ze względu na sakralną i sekretną naturę tematu pełne znaczenie tego obrazu nie może zostać ujawnione.
Artysta przedstawił w obrazie historię Tingari za pomocą prostych kształtów budowanych przerywanymi liniami. Koncentryczne okręgi na środku obrazu przedstawiają źródła wody (waterholes), czworokąty symbolizują ścieżki pieśni (songlines), a kropki oznaczają ludzi szukających wody. Jego paleta, podobnie jak większości artystów ludu Pintupi, ogranicza się do kolorów ziemi: czarnego, białego, żółtego i czerwonego.
Podsumowując, Walala i pozostali artyści z plemienia Pintupi przedstawiają historię Tingari w formie koncentrycznych okręgów i łączących je linii bądź tylko w postaci czworokątów. Okręgi w tym kontekście oznaczają miejsca postoju Przodków, a siatki linii reprezentują szlaki wędrówek odbytych w Czasie Stwarzania. Obrazy te są również zaszyfrowanymi mapami terenów, gdzie dokładne lokalizacje poszczególnych miejsc znane są tylko autorom. Nawet najmniejszy szczegół topograficzny odnosił się do konkretnej historii, która wywarła wpływ na wzory zachowań i sposób życia Aborygenów. Stąd też krajobraz w ich sztuce nie jest redukowany do wizualnie ciekawych ujęć – przede wszystkim przedstawia ważne wydarzenia o znaczeniu symbolicznym.
Na podstawie tekstu Ryszarda Bednarowicza zamieszczonego w katalogu: „Ślady i znaki. Malarstwo Aborygenów z Australii Centralnej”, Galeria Bielska BWA, 2024.
Bibliografia
– Kat wyst. w wersji cyfrowej, Ślady i znaki. Malarstwo Aborygenów z Australii Centralnej, Galeria Bielska BWA, 2024, kuratorzy: Ryszard Bednarowicz i Marek Tomalik, s. 59/60.
Wystawy
2024 – Ślady i znaki. Malarstwo Aborygenów z Australii Centralnej, Galeria Bielska BWA (12.01–25.02.2024), kuratorzy: Ryszard Bednarowicz i Marek Tomalik.