Polska

Wnętrze + Blok 2

Datowanie
2005
Typ obiektu
malarstwo, obraz
Technika
olej, płótno
Wymiary
190 x 250
Data nabycia
30.12 2005
Nr katalogowy
308
Wysłuchaj audiodeskrypcji
Dodatkowe informacje

Grand Prix MKiDN BJ 2005

Opis

Druga część dyptyku, stanowiąca dopełnienie pierwszego obrazu. Kompozycja abstrakcyjna, fakturalna, z wyrazistymi śladami prowadzenia pędzla po mięsistej strukturze farby. Tło czarne, założone regularnym układem białych kwadracików. Dominantę stanowi geometryczna przestrzenna bryła w kształcie dwóch, połączonych ze sobą trapezów w kolorze czerwonym.

Bibliografia

– 37. Biennale Malarstwa “Bielska Jesień 2005”, kat. wyst. , s. 57;
– „Relacje-Interpretacje”, Kwartalnik Regionalnego Ośrodka Kultury w Bielsku-Białej, Nr 1, 2006, okładka
– Kolekcja Sztuki Galerii Bielskiej BWA [album], red. i oprac. G. Cybulska, Galeria Bielska BWA, Bielsko-Biała 2011, ss. 190, 192-193, 259
– Kartka z reprodukcją pracy „Blok 2”, nakład 250 szt., wyd. Galeria Bielska BWA, 2013;
– Pokaz 4. Postscriptum [w:] Magazyn Samorządowy, „W Bielsku-Białej”, 19/2016, okładka (tył);
– E. Furtak, Pokaz 4. - postscriptum. Jak powstają kolekcje sztuki i dizajnu? [w:] Wyborcza.pl http://bielskobiala.wyborcza.pl/bielskobiala/56,88025,20689240,Pokaz_4_postscriptum_Jak_powstaja_kol... [dostęp:19.09.2016]; – www.galeriabielska.pl ;
 – Pokaz 4. postscriptum. Jak powstają kolekcje sztuki i dizajnu [dostęp: 10.09.2016]; – https://www.facebook.com/galeriabielska/photos/ms; [dostęp: 20.09.2016];
– W Bielsku-Białej. Magazyn Samorządowy, III/2016, s. 11;
– Kolekcja Sztuki Galerii Bielskiej BWA [album], red. i oprac. G. Cybulska, Galeria Bielska BWA, Bielsko-Biała 2011, ss. 181, 182-183, 255;

Wystawy

2005 – 37. Biennale Malarstwa “Bielska Jesień 2005”;
2016 – Kolekcja Sztuki Galerii Bielskiej BWA. POKAZ 4. Postscriptum. Jak powstają kolekcje sztuki i dizajnu (1 – 18.09.2016);
2016 – Pokaz 4. postscriptum. Jak powstają kolekcje sztuki i dizajnu (1 – 19.09.2016);

Audiodeskrypcja

Od prawej cztery, ustawione jeden przy drugim prostokątne trapezy w odcieniach ciemniejącej i rozjaśniającej się czerwieni, z lewej złączone z pogłębiającym ich barwę, pionowo ustawionym prostokątem. Wszystkie na tle czarnej, rzadkiej siatki o białych, kwadratowych otworach. Figury o zmieniającej się wielkości i szerokości od góry i po bokach zarysowują linie proste. Ich załamujące się barwy i skośne boki trapezów wzdłuż dolnej krawędzi, zarysowują ułożoną na siatce szeroką formę o harmonijkowej fakturze. Formę z prawej rozpoczyna duży, jasnoczerwony trapez prostokątny o dolnej podstawie ułożonej wzdłuż prawej krawędzi. Jego barwę z lewej załamuje następny, powtarzający jego ułożenie, nieco węższy i mniejszy trapez w ciemniejszej tonacji. Za nim w cieniu bardzo wąski ciemnobrunatny i kolejny trochę szerszy o barwie intensywnej czerwieni, dolnymi podstawami skierowane w lewo. Zespolony z nimi nieco ciemniejszy prostokąt, dłuższym bokiem ułożony wzdłuż lewej krawędzi, kończy kształt harmonijkowej, szerokiej formy. Abstrakcyjna kompozycja geometryczna sprawia wrażenie harmonijkowo poskładanej kartki o nieregularnej dolnej krawędzi. Obraz został nagrodzony w 2005 roku na Grand Prix na 37. Biennale Malarstwa „Bielska Jesień 2005”.

Powiązane obiekty

Antoni Wajda

Z wczoraj pamiętam tylko z cyklu Robotnicy z fabryki zderzaków

Zobacz »

Karolina Zdunek

Wnętrze + Blok

Z audiodeskrypcją Zobacz »