Obraz w ciemnej tonacji indygo z jasnoszmaragdową dominantą, zakomponowany w prostokącie pionowym. Malowany walorowo plamą, w konwencji nadrealizmu, sprawiający wrażenie przestrzenności. Zorganizowany na osi pionowej, ukazuje jasną przeźroczystą formę w kształcie kropli zawieszonej przy górnej krawędzi, ukazaną na lśniącym jednolitym tle.
Ogromna kropla zajmuje całą niemal powierzchnię czarnego tła. Błękitna na środku, w białe plamki na górze i czerniejąca w części dolnej. Biały promień wydobywa się z jednego punktu na jej powierzchni i biegnie pionowo w dół, rozświetlając przestrzeń wokół siebie. Drugi podobny promień, ale mniej wyraźny (może widoczny po drugiej stronie kropli), biegnie z innego punktu pionowo w górę. Dolna okrągła część kropli oświetlona jest delikatnym białym światłem, nadającym jej głębię i podkreślającym trójwymiarowy obły kształt.
Kiedy koncentruje się wzrok na głębi obrazu, czarne płaskie tło wybija się na plan pierwszy i wydaje się być matrycą zasłaniającą świat za nią, z wyciętym w kształcie kropli otworem, jak dziurką od klucza, przez którą podgląda się to, co niedostępne.
Artysta symbolicznie przedstawił pojęcie czasu, które od wieków fascynuje ludzi, filozofów, naukowców, artystów. Dla malarza wyzwanie to stało się pretekstem do użycia swoich ulubionych motywów: kropli wody i promienia światła.
– książka: Lokomotywa. Wpływ kultury na rozwój lokalny, red. A. Smalcerz, Galeria Bielska BWA, 2011, repr. s. 98.
– Kolekcja Sztuki Galerii Bielskiej BWA [album], red. i oprac. G. Cybulska, Galeria Bielska BWA, Bielsko-Biała 2011, ss. 179, 255.
2010 – „Wystawa jesienna” w koncepcji Roberta Kuśmirowskiego, Galeria Bielska BWA.
2012 – „45/45. Kajtek i Monika”, wystawa monograficzna Kazimierza Wilczyńskiego i jego córki Moniki Kałuży, Regionalny Ośrodek Kultury, Bielsko-Biała.