Polska

Pola Elizejskie - Hölderlin

Datowanie
1990
Typ obiektu
malarstwo, obraz
Technika
technika własna: ścinki kredek, olej, damara, wosk pszczeli, sklejka
Wymiary
152,5 x 126
Nr katalogowy
160
Wysłuchaj audiodeskrypcji
Dodatkowe informacje

Złoty Medal w 1992 r. w XXIX Ogólnopolskiej Wystawie Malarstwa „Bielska Jesień ’92”, Biuro Wystaw Artystycznych, Bielsko-Biała

Opis

Obraz reliefowy w biało-ugrowej tonacji, zakomponowany w prostokącie zbliżonym do kwadratu. Stworzony z pociętych ukośnie ścinków białych kredek przyklejonych w szeregi poziomych rzędów. Zajmują one niemal całą powierzchnię, z wolnym pasem u dołu, która pokryta jest białą farbą nakładaną przecierkami; przy dolnej krawędzi niedomalowaną. Rytm wyznaczony regularnością elementów, przerwany jest co pewien czas dłuższymi kawałkami kredek lub pustym miejscem.  Kompozycja przypomina zapis pisma na białej kartce.

Interpretacja

Nieżyjący już artysta, który mieszkał w położonym niedaleko Bielska-Białej Cieszynie, uważany jest za jednego z najważniejszych polskich artystów współczesnych. W swoich pracach wykorzystywał różnorodne materiały, często odkrywając je dla sztuki. Ścinki kolorowych kredek są jednym z charakterystycznych dla niego motywów: układane w medytacyjne ciągi były traktowane przez autora jako swoiste teksty, czasem listy pisane do innych artystów, zwykle nieżyjących.

Bibliografia

– Andrzej Szewczyk [kat. wyst.], Galeria Sztuki Współczesnej BWA, Katowice; 1996; Galeria Bielska BWA, Bielsko-Biała; repr. s. 42
– Kolekcja Sztuki Galerii Bielskiej BWA [album], red. i oprac. G. Cybulska, Galeria Bielska BWA, Bielsko-Biała 2011, ss. 10, 152, 154-155, 245
– Kartka z reprodukcją pracy, nakład 250 szt., wyd. Galeria Bielska BWA, 2013
– Czas syntezy. Klasycy polskiej sztuki [kat. wyst.], Galeria Sztuki Współczesnej BWA, Katowice, 2014, s. 35
– Relacje Interpretacje – Kwartalnik Regionalnego Ośrodka Kultury w Bielsku-Białej, Nr 3, wrzesień 2022; okładka wewnętrzna, s. 38, reprodukcja pracy; oraz opis twórczości: Krzysztof Morcinek, Artysta jest argumentem, s. 29-32.

Wystawy

1992 – XXIX Ogólnopolska Wystawa Malarstwa „Bielska Jesień ’92”, Biuro Wystaw Artystycznych, Bielsko-Biała; Złoty Medal
1996 – “Andrzej Szewczyk”, Galeria Bielska BWA, Bielsko-Biała; Galeria Sztuki Współczesnej BWA, Katowice; repr. w kat. wyst. s.42
2005 – „Kolekcja Galerii Bielskiej BWA”, Galeria Bielska BWA, Bielsko-Biała
2010 – „50 obrazów”, Galeria Bielska BWA, Bielsko-Biała
2011 – “Carpe diem” wystawa dzieł sztuki z Kolekcji Sztuki Galerii Bielskiej BWA, Apartamenty Sfera, Bielsko-Biała
2014 – „Najwybitniejsi artyści Śląska”, Galeria Sztuki Współczesnej BWA, Katowice
2022 – „Andrzej Szewczyk. Artysta jest argumentem”, Galeria Bielska BWA (9.09–26.10.2022).

 

Audiodeskrypcja

Na brudno białym tle od 1/4 wysokości w górę, jedna przy drugiej, nachodzące na siebie rzędami, krótkie, białe ścinki kredek formułują kwadratową formę zajmującą niemalże całą przestrzeń obrazu. Ich ostro naostrzone końce skierowane ku górze odsłaniają biały wkład otoczony drewnem, dolne przyklejone są do podobrazia. Po prawej, od dołu rzędy w kilku miejscach wybrakowane. W pustych przestrzeniach brudna biel tła złamana szarością. Zacieki zlewają się z białą powierzchnią kredek i brudną bielą tła, tworzącego rodzaj bordiury wokół pola z kredkami, z szerszym dolnym pasem. Przy dolnej krawędzi obrazu, biel nieregularnie odsłania naturalny kolor sklejki. W twórczości Andrzeja Szewczyka ścinki drewnianych kredek czy łupin orzechów pistacjowych, przyklejane w równych rzędach do desek i płócien, przeważnie zalewane woskiem i farbą, tworzą rodzaj obrazów-tablic, malarskiego pisma. Noszą często tytuły odwołujące się do konkretnych dzieł literackich, ukazują sieć literackich odniesień i fascynacji, ujawniając głęboką erudycję artysty. Obraz „Pola Elizejskie – Hölderlin” odwołuje się do twórczości niemieckiego poety, jednego z prekursorów romantyzmu – Friedricha Hölderlina. Poeta często opisywał piękno Natury i podkreślał związek człowieka z nią. Inspiracje czerpał m.in. z mitologicznej symboliki, tutaj zawartej w opisanej w mitologii greckiej części Hadesu – polach elizejskich przeznaczonych dla dobrych dusz zmarłych ludzi – miejsca, w którym trwa wieczna wiosna. Obraz nagrodzony Złotym Medalem i nagrodą Ministra Kultury i Sztuki w XXIX Ogólnopolskiej Wystawie Malarstwa „Bielska Jesień ’92”.