Grand Prix "Bielskiej Jesieni 2009", a także wyróżnienie pisma „Art & Business”
Obraz w bielach, transparentny, zakomponowany w prostokącie. Ukazuje ledwie widoczny slogan wypisany na murze wielkimi literami, który następnie został zamalowany. Powierzchnia obrazu namalowana gładką jednolitą farbą, wyłaniający się tekst: ŻYDZI ZABILI CHRYSTUSA, naniesiony kolorem szarym.
– 39. Biennale Malarstwa „Bielska Jesień 2009” [kat. wyst.], red. G. Cybulska, Galeria Bielska BWA, Bielsko Biała; 2009, reprod.: s. 19
– Targi Sztuki „Sfera Sztuki”, Bielsko-Biała; kat. wyst. wyd. przez Galerię Bielską BWA, s. [45]
– reprod.: „Relacje–Interpretacje”, nr 3/2009, wewn. str. okładki i s. 23
– Kolekcja Sztuki Galerii Bielskiej BWA [album], red. i oprac. G. Cybulska, Galeria Bielska BWA, Bielsko-Biała 2011, ss. 92, 94-95
2009 – 39. Biennale Malarstwa „Bielska Jesień 2009”, Galeria Bielska BWA, Bielsko-Biała; Grand Prix
2010 – „Mediations Biennale”, Muzeum Narodowe, Poznań
2010 – Targi Sztuki „Sfera Sztuki”, Bielsko-Biała; reprod.: kat. wyst., s. [45], wyd. przez Galerię Bielską BWA reprod.: „Relacje–Interpretacje”, nr 3/2009, wewn. str. okładki i s. 23
Jednolicie zagruntowane bielą prostokątne płótno. Spod białego gruntu w centrum, wyłaniają się, ledwo zauważalne, szare, krzywe, duże napisy w dwóch wersach. [akcentowane] „Żydzi zabili", [akcentowane] "Chrystusa”. Niedbale napisany slogan wygląda niczym chuligański napis na murach. Minimalistyczny w formie „Obraz VI” Kamila Kuskowskiego, należy do cyklu „Antysemityzm wyparty”, w którym autor podejmuje problematyczne kwestie występujące w jego otoczeniu. Kuskowski mieszkał w Łodzi, w której nastroje antysemickie panują wszędzie, ale szczególnie tam, gdzie jeszcze przed II Wojną Światową społeczeństwo pochodzenia izraelskiego było mocno zakorzenione. Łódź należy do miast, które dzięki budowniczym żydowskiego i niemieckiego pochodzenia nie rozwinęłoby się w dużą metropolię. Artysta był świadkiem akcji poprawności politycznej dyktowanych przez władze np. Dni tolerancji, kiedy podobnego typu hasła obrażające Żydów pojawiające się na murach były zamalowywane przez zaangażowaną młodzież szkolną. Jego praca, w której ledwo widoczny napis wyziera spod białego gruntu, traktuje o nieefektywnym sposobie rozwiązywania problemów antysemickich postaw mieszkańców. Choć można obraźliwe hasła pokryć grubą warstwą farby, ich fakt istnienia nie zniknie – tak jak w symbolicznie namalowanym napisie na obrazie z cyklu „Antysemityzm wyparty”. Artysta zastanawia się w ten sposób nad możliwościami całkowitego zatarcia gestów nienawiści i nietolerancji z myśli społeczeństwa, pomimo kulturalnych akcji. Obraz został nagrodzony Grand Prix na 39. Biennale Malarstwa „Bielska Jesień 2009”, organizowanym przez Galerię Bielską BWA w Bielsku-Białej.