Dofinansowano ze środków MKiDN Program Kolekcje 2012
Fotografia z cyklu Cienie, w oliwkowo-czarnej tonacji, zakomponowana w kwadracie. Przedstawia wydłużony cień męskiej postaci rysujący się na tle rozległej trawiastej przestrzeni. Postać stoi w rozkroku; prawa ręka zgięta w łokciu i uniesiona w górę z palcami w kształcie litery V, druga na wysokości brzucha. Fotografia bardzo wyrazista, ukazująca niemal dokładnie szczegóły roślin.
Andrzej Lachowicz to czołowy przedstawiciel polskiej neoawangardy, tworzący wraz z Natalią LL, Zbigniewem Dłubakiem i Antonim Dzieduszyckim wrocławską Grupę Permafo (działającą przez całą dekadę lat 70. XX wieku). W swojej idei sztuki permanentnej artyści postulowali nieustanną rejestrację codziennych banalnych sytuacji, sztuka była ciągłym procesem, której bezpośredniość była porównywana do charakteru procesów życiowych, jak oddychanie, sen, jedzenie czy poruszanie się. „Cienie” są jednym z najbardziej znanych cykli tego artysty.
– Andrzej Lachowicz – Obserwacje i notacje/ Observations and Notations, CSW. Zamek Ujazdowski, Warszawa, 2008, s. 33; 36, 37, 41;
– Naomi Rosenblum, Historia Fotografii Światowej, Abbeville Press, Nowy Jork, USA, 1984, 1989, 1997, s. 574, [Ja jako..., 1976]
– Galeria Bielska BWA, zaproszenie na wystawę: Kolekcja Sztuki Galerii Bielskiej BWA, druk, nakład 1500 sztuk, reprodukcja na 1 stronie
– Prace z tej serii były publikowane w książce “Permafo”, Muzeum Współczesne Wrocław, Muzeum Narodowe Wrocław, 2012, s. 169
– folder „Pokaz 4.” (2). Kolekcja Sztuki Galerii Bielskiej BWA, Galeria Bielska BWA, (23.06-28.08.2016); – „Relacje_Interpretacje” Kwartalnik ROK w Bielsku-Białej, Nr 3 (43), wrzesień 2016, wersja papierowa i internetowa), (2) wewnętrzna strona okładki
2012 – Kolekcja Sztuki Galerii Bielskiej BWA – najnowsze nabytki, Galeria Bielska BWA (22.11–30.12.2012)
2016 – „Pokaz 4.” Kolekcja Sztuki Galerii Bielskiej BWA, Galeria Bielska BWA (23.06-28.08.2016)