Zakup dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, program – Kolekcje, 2014
Obraz z wyrazistą fakturą w tonacji zieleni i brązów. Ukazuje dawną żydowską osadę z charakterystyczną zabudową i ulicami wypełnionymi sylwetami ludzi. Na I planie duże skupisko mężczyzn ubranych w czarne stroje, żywo ze sobą dyskutujących.
Widziana z góry wioska, z charakterystyczną zabudową i synagogą w centrum, oraz tłumem postaci poruszonych złą wiadomością. Czarne sylwetki w kapeluszach uosabiają społeczność żydowską, do której dotarł carski rozkaz opuszczenia wioski, związany z wysiedlaniem Żydów. Historia wypędzeń ciągnie się przez cały okres diaspory żydowskiej, prześladowania dotykały Żydów w wielu krajach europejskich, od średniowiecza po wiek XX. Artysta powraca do czasów, kiedy przeprowadzano masowe wysiedlanie Żydów z terenów rdzennie rosyjskich na wyznaczone strefy osiedlania w zachodnich guberniach, przede wszystkim na terenach zaboru rosyjskiego. Jednak obraz może być symbolem uniwersalnym, niszczenia całych społeczeństw zasiedlających jakiś obszar. Nie bez powodu także artysta przyjął punkt widzenia kogoś, kto patrzył na kopiec mrówek. Ta perspektywa może odnosić się do Boga patrzącego z wysoka na życie swoich Stworzeń.
– Czesław Wieczorek – Malarstwo. Nowe obrazy w Kolekcji Sztuki Galerii Bielskiej BWA Bielski Magazyn Aktualności” nr maj 2015, s. 13
– Czesław Wieczorek: Malarstwo, portal LOT Beskidy (dostęp 15.05.2015): http://www.visitbielsko.pl/czeslaw-wieczorek-malarstwo
– Jan Picheta „Zawierciański centaur”, w: Kalendarz Beskidzki, wyd. Towarzystwo Przyjaciól Bielska-Białej i Podbeskidzia (Publikacja nr 14 z serii Almanach), Bielsko-Biała 2020, artykuł s.s. 28–35;
reprodukcja s. 34.
2012 – „Czesław Wieczorek – Malarstwo”, wystawa retrospektywna, Galeria Bielska BWA, (6.01 – 12.02.2010)
2015 – Czesław Wieczorek – Malarstwo. Prace z Kolekcji Sztuki Galerii Bielskiej BWA, Galeria Bielska BWA – Klubokawiarnia Aquarium (15–31.05.2015)