Grand Prix 42. Biennale Malarstwa "Bielska Jesień 2015"
Ucięta, zakrwawiona, rogata głowa krowy leży na podłodze w łazience, przy ubikacji. Z otwartego oka zwierzęcia ciągle płynie krew. Obraz łazienki z białymi kafelkami i białą armaturą oraz różową podłogą, skontrastowany jest z absurdalnie umieszczonym w tym miejscu zakrwawionym kawałem zwierzęcego trupa. Podkreśla przedmiotowość z jaką traktowane są zwierzęta, ich utylitarność względem ludzi.
– Bielska Jesień 2017 – 43. Biennale Malarstwa (reklama konkursu), w: „Artluk”, 1/2017 (36), s. 5
– Galeria dnia: Bielska Jesień /zdjęcia/ 2015-12-02; reprodukcja pracy, http://kulturaonline.pl galeria,dnia,bielska,jesien,zdjecia,tytul, artykul,23119.html; [dostęp 5.12.2016]
– List „WC powraca”; „Arteon” Magazyn o sztuce, nr 2 (190), luty 2016, s. 36
– „Arteon” Magazyn o sztuce, nr 1 (189), styczeń 2016, reprodukcja pracy, s. 10
– „Bielski Rynek”, miesięcznik informacyjno-reklamowy, gazeta miejska, II-12/21, 2015, reprodukcja pracy, s. 9
– 42. Biennale Malarstwa „Bielska Jesień 2015” [katalog wystawy], red. G. Cybulska, B. Swadźba, Galeria Bielska BWA, Bielsko-Biała 2015, ss. 7, 13.
2023 – Stany przejściowe – wystawa z Kolekcji Sztuki Galerii Bielskiej BWA, Galeria Bielska BWA, Bielsko-Biała (13.01.2023 – 03.03.2023)
2017 – Na druhé straně (zrcadla) / Po drugiej stronie (lustra) – wystawa Kolekcji Sztuki Galerii Bielskiej BWA – Oblastní galerie Vysočiny v Jihlavě / Regionalna Galeria Sztuki w Igławie (27.04–11.06.2017); Krajské galerie výtvarného umění ve Zlíně / Regionalna Galeria Sztuki w Zlinie (27.07 –24.09.2017), (Czechy)
2015 – 42. Biennale Malarstwa „Bielska Jesień 2015”, Galeria Bielska BWA, (27.11.2015–17.01.2016)
2015 – Galeria Wirtualna 42. Biennale Malarstwa „Bielska Jesień 2015”, www.bielskajesien.pl, (1.06.2015–17.01.2016).
Przed białą ścianą biegnącą od lewej skosem w prawo, na jasnoróżowej posadzce, pod odciętą brązowoczarną głową byka, ciemnoczerwona, gruba, zakrzepnięta plama. Nad głową z lewej, obrysowany szarym konturem, fragment białej muszli klozetowej. Otwarta turkusowo-szara deska sedesowa, ucięta górną krawędzią. Posadzka pod muszlą intensywnie czerwona. Równolegle do posadzki, w górnej części białej ściany kilka niebieskich ozdobnych pasków. Głowa byka leży bokiem zwrócona w prawo. Pysk z odsłoniętymi zębami, częściowo ucięty prawą krawędzią obrazu. Z białego oka z niebieską tęczówką wywróconą do góry, spływa strużka czerwonej krwi. Z głowy ku górze wznosi się ciemnobrązowy róg, wygięty lekko w lewo. Głowa byka malowana brązowo-czarnymi odcieniami, długimi pociągnięciami pędzla. Martyna Czech w swoich obrazach posługuje się językiem sztuki prymitywistycznej, tworzy przedstawienia zaskakujące ekspresją; z pozoru nieporadne, z deformacjami i agresywną kolorystyką; obrazy niosące ze sobą bardzo mocny przekaz i bogactwo emocji. Artystka porusza w obrazie o tytule WC temat cierpienia zwierząt powodowanych przez człowieka. Jest wnikliwym obserwatorem zależności występujących między światem zwierząt i ludzi. Obraz został nagrodzony Grand Prix 42. Biennale Malarstwa Bielska Jesień 2015, organizowanego przez Galerię Bielską BWA.