Wielkoformatowa kompozycja w konwencji abstrakcji geometrycznej, złożona z dziewięciu części, w tonacji seledynowo-biało-szarej, w układzie centralnym.
Na jednolitym bladoseledynowym tle pojawiają się symetryczne układy linii w białym kolorze, o zgeometryzowanym gwieździstym rysunku w centralnym kwadracie przechodzące w półowalne kompozycje w pozostałych częściach. Na ich tle naniesiony jest rysunek nawarstwiających się, nieco przesuniętych w stosunku do siebie kwadratów z przedłużonymi ramionami, utworzonych grubymi kreskami w szarej barwie.
„Seledynowa menora” (2018) Ewy Markiewicz-Adamczewskiej jest obrazem stworzonym w konwencji abstrakcyjnej, opartej na geometrii i symetrii powtarzających się motywów. Energia, jaką pulsuje ta praca, wynika zarówno z techniki – malowania emalią olejno-ftalową na płytach z użyciem taśm malarskich, jak i kompozycji, opartej na motywie gwiazdy i półokrągłej formy, przypominającej ramiona żydowskiego świecznika.
Praca zawierająca odwołanie do menory nabiera szczególnego znaczenia w budynku zaprojektowanym i zbudowanym przez żydowskiego architekta Karola Korna, przyjaciela Sixtów, którego dom znajduje się po drugiej stronie ulicy Adama Mickiewicza [obraz jest prezentowany na stałej ekspozycji w Willi Sixta na wystawie "Dla Johanne i Anny"].
– Co jest grane, “Gazeta Wyborcza”, Karkoszka Ł. Duża dawka energii i emocji, 24.30.2018_tekst o wystawie s. 11.
– „Pełna Kultura” Bielski magazyn aktualności, wrzesień 2018, reprodukcja pracy, s. 12.
– www.galeriabielska.pl , dostęp od 29.08.2018, informacja o autorce i wystawie oraz reprodukcja obrazu.
– Smalcerz Agata, „Dla Johanne i Anny”, Przewodnik po wystawie, Wystawa prac z kolekcji Sztuki Galerii Bielskiej BWA, 2021, galeria Bielska BWA, s. 15.
2018 – Ewa Markiewicz-Adamczewska MENORA_MEM, Galeria Bielska BWA, Klubokawiarnia Aquarium (29.08–25.09.2018)
2020 – 2024 – „Dla Johanne i Anny” – wystawa z Kolekcji Sztuki Galerii Bielskiej BWA, Willa Sixta, Bielsko-Biała (06.11.2020 – 01.10.2023 oraz od 5.04 do 8.09.2024).