Polska

TNCBH

Datowanie
2017–2018
Typ obiektu
Rzeźba / instalacja
Technika
instalacja site-specific, net-art, multimedia
Wymiary
zdjęcie w fotoramie: 34 x 60 [45 x 70]
Data nabycia
31.10.2023
Nr katalogowy
1150
Dodatkowe informacje

TNCBH praca autorstwa kolektywu artystycznego Memorymorph [Małgorzata Łuczyna i Jacek Złoczowski]

części składowe instalacji:


1). TNCBH, dokumentacja – film dokumentujący realizację projektu, 2017, full HD, 1:55, ed.1/4;

2). TNCBH, wideo loop, film dokumentujący mural na dachu galerii – nagranie z drona, 2017, film w jakości FullHD, czas trwania loop 10 min, edycja 1/4;

3). TNCBH, fotografia dokumentująca projekt,  2017, druk cyfrowy, rama drewniana lakierowana, kolor czarny, format 45x70cm, edycja 1/4.

Projekt zrealizowany w ramach wystawy site-specific pt. TANCEBA w 2017 roku w Galerii Bielskiej BWA w Bielsku-Białej.

Opis

Koncepcja pracy wywodzi się z obserwacji przestrzeni miejskiej, gdzie za sprawą przemian historycznych nakładają się na siebie różne konteksty, znaczenia i porządki architektoniczne. W tej pracy korzystamy z aplikacji Google Street View w połączeniu ze skanowaniem 3D, technikami morfingu i instalacją site-specific.

Projekt zrealizowany został w ramach wystawy site-specific TANCEBA w Galerii Bielskiej BWA w 2017 roku. W latach 1881–1939 w miejscu obecnej Galerii Bielskiej BWA stała synagoga zniszczona przez Niemców we wrześniu 1939 roku. W latach 60. XX wieku na jej gruzach wybudowano gmach galerii. Tytuł wystawy – TANCEBA, wywodzi się z hebrajskiego skrótu: ת.נ.צ.ב.ה [TNCBH] sentencji nagrobnej, tłumaczonej jako: Niech jego/jej dusza będzie zachowana w pamięci żyjących. Wystawa jest swego rodzaju studium przypadku opartym na eksploracji procesu tworzenia tożsamości miejsca oraz roli, jaką w tym procesie odgrywa kontekst historyczny.

 

Interpretacja

W pracy TNCBH wykorzystaliśmy technikę morfingu, technika ta została tu jednak celowo wykorzystana w oparciu o błędne dane. Przekształceniu zostały poddane dwa całkowicie odrębne i nieprzystające do siebie wizualnie modele 3D: budynek Galerii BWA w Bielsku-Białej oraz synagoga w węgierskim Szombathely, której projekt architektoniczny był pierwowzorem dla bliźniaczego domu modlitwy żydowskiej w Bielsku. Taki zabieg sprawił, że program graficzny nie był w stanie poprawnie zinterpretować danych i prawidłowo wykonać operacji morfowania. W wyniku takiego procesu, budynek galerii uległ deformacji. Tak stworzony, niedoskonały i zdeformowany model 3D został wkomponowany w grafiki używane w aplikacji Google Street View. Widz – użytkownik aplikacji, przechadzając się wirtualnie ulicami wokół galerii, może stać się świadkiem tego stopniowego przekształcania czy raczej deformowania bryły budynku. Popularna aplikacja Google staje się tutaj polem skazanej na porażkę konfrontacji dwóch brył, dwóch porządków architektonicznych i symboli kulturowych.

 

Podsumowaniem procesu jest wygenerowanie kodu QR kierującego do strony oraz odtworzenie go w formie muralu na dachu bielskiej galerii. Takie działanie stworzyło potencjalną możliwość dotarcia do strony projektu przypadkowym użytkownikom map satelitarnych Google.

Memorymorph

WSPÓŁPRACA:
programowanie algorytmu dla środowiska Google Street View: Grzegorz Łuczyna.

Wystawy

2017 – TANCEBA, Galeria Bielska BWA (11 maja 22 czerwca 2017).